Traficul de prestigiu. Raport de etapă la Afacerea Opera Omnia
I
În aceste rânduri de început, încerc să spun de ce ar interesa pe cititorul străin de lumea literară toată această agitație în marginea premiului Mihai Eminescu – Opera Omnia.
În aceste rânduri de început, încerc să spun de ce ar interesa pe cititorul străin de lumea literară toată această agitație în marginea premiului Mihai Eminescu – Opera Omnia.
Fiindcă e mai mult decât o chestiune literară; în joc nu e
doar un premiu, fie el oricât de prestigios – ci o chestiune de morală publică.
Sunt tot mai convins că, în chestiunea premiului Eminescu,
este vorba de fapt despre un caz de ceea ce s-ar putea chema „trafic de
prestigiu”.
Aș numi „trafic de prestigiu” acea situație în care o
persoană își cauționează prin prestigiul profesional faptele reprobabile și
culpele din alt domeniu de activitate. E un transfer simbolic prin care e mereu
inocentat, orice ar face.
Se ia, de pildă, un rector prestigios și se așază în fruntea
unui institut cultural de elită. Îl face țăndări în câteva luni; dacă
protestezi, ți se răspunde imediat: „Ce vorbești, omul e un rector (ba chiar un
ministru, ori chiar filozof) excepțional!”.
Se ia un cadru didactic de la Harvard și se face ministru de
finanțe. Oricâte trăsnăi ar face și ar zice, oricât usturoi ar mânca, ți se va
spune: „Nu se poate, domnule, nu miroase câtuși de puțin – e absolvent de
Harvard, nu uita!”
Se ia un profesor universitar, se face prim-ministru; după
ce va fi închis pentru corupție, lumea va spune indignată: „Cum au putut,
domnule, să-i facă una ca asta – omul e totuși profesor universitar!”
Etc. E limpede, cred, ce vrea să zică „trafic de prestigiu”.
Ceva asemănător se întâmplă de ceva vreme cu faptele
președintelui USR Nicolae Manolescu. Toate îi sunt inocentate de meritele
criticului literar (extraordinar, nu încape vorbă) Nicolae Manolescu.
Vei observa că dă afară din redacții scriitori pentru
delicte de opinie? Ți se va răspunde urzicat: „Lasă vorba, tinere, acesta e un
mare critic literar!”
Vei spune că cenzurează colegi la România literară? Ți se va închide gura sec: „Da, dar habar n-ai ce
însemnau cronicile lui înainte de Revoluție!”
Va cere cineva, fie el și Florin Iaru, să se reconstituie
procesul de vot în cazul unui premiu de mare prestigiu? „N-am auzit de tine”,
îi va spune marele critic, „ești un invidios, treci și scrie-ți cărțile”. Iar
publicul va spune: „dacă așa spune un mare critic, așa trebuie să fie”. Iar
președintele USR Nicolae Manolescu va fi iar făcut scăpat de criticul literar
numit, aproape întâmplător, tot Nicolae Manolescu.
Prin urmare, cititorule, ar trebui să te intereseze cazul
ăsta, chiar dacă nu ești filolog, fiindcă traficul de prestigiu ne-a făcut zile
fripte tuturor.
Și trebuie să învățăm să-l recunoaștem – și să nu-l
acceptăm.
Nimeni nu are dreptul să ne fraudeze, oricât de reputat
profesional ar fi.
Nu după prestigiu trebuie evaluat omul. Ci după fapte îi vei
cunoaște, se spune în textul clasic.
Iar faptele nu arată, de data aceasta, deloc bine.
Să le vedem, așadar, bob cu bob.
II
II
Au trecut deja patru zile de când scriitorimea română se
agită în chestiunea premiului Mihai Eminescu – Opera Omnia de la Botoșani.
Pentru inerta noastră breaslă, la care orice minune ține o treime de zi, e deja
remarcabil de mult.
Îndeajuns, în orice caz, pentru a schița un raport de etapă –
pentru a vedea cum stăm, adică, după tot ce s-a spus. Și, poate mai ales, după
ce nu s-a spus.
Există, de fapt, două linii de discuție. Le iau pe rând.
1) Avem, pe de o parte, Apelul semnat de câteva zeci de
scriitori din toate generațiile de la optzeciști încoace. Se cere în el demisia
juriului în urma erorii flagrante de a-l premia pe Gabriel Chifu – poet onorabil,
dar în nici un caz de nivelul excelenței (pe care un asemenea premiu îl presupune).
Un juriu care nu poate face diferența între valoarea poeziei lui Gabriel Chifu
și valoarea celorlalți competitori e, evident, ineficient. Mecanismul lui e
undeva gripat și, indiferent de valoarea oamenilor care-l compun, trebuie
înlocuit cu un altul.
În ce privește Apelul, am avut câteva reacții.
a) A lui Nicolae Manolescu. A fost o
reacție temperamentală, mai agresivă în fond decât a semnatarilor Apelului.
Nu poți răspunde unei reacții legitime de stupoare indignată cu arogantul:
„mergeți să vă scrieți cărțile!” Pe cine trimite domnul Manolescu la scris? Pe
Octavian Soviany? Dar, Dumnezeule, a umplut deja două rafturi de bibliotecă cu
poezie, proză, traduceri – toate superlative! Pe Florin Iaru? Pe Emilian
Galaicu-Păun? Dar ei tot scriu, de treizeci de ani încoace!
Cui spune, apoi, domnul Manolescu: „n-am auzit de voi!” Lui
Andrei Terian, căruia i-a coordonat doctoratul? Celor premiați de „România
literară”? Și de Uniunea Scriitorilor? (Sunt destui printre semnatari.) Sau,
pesemne, celor premiați de Academia Română? Sunt și din aceștia.
În fond, ce încearcă domnul Manolescu este să acrediteze
ideea că semnatarii Apelului sunt niște poeți invidioși pe succesul altui
confrate, niște neica nimeni în care vorbește resentimentul. Or, se vede că e
fals: e vorba și de poeți, dar și de prozatori, și de critici, și de
traducători – aproape toți laureați ai celor mai prestigioase premii din
România.
Încercarea aceasta de a deplasa discuția nu e demnă de un
președinte al Uniunii Scriitorilor. Și, de altfel, arată că domnul Manolescu nu
vrea să discute fondul chestiunii: anume premierea unui poet în dauna altor
confrați, mult mai prestigioși & meritorii. Iar faptul că evită această
discuție nu-l avantajează deloc.
b) A lui Mircea Martin. Este vorba despre o scrisoare
deschisă, publicată în Observator
cultural. E o
reacție mult mai așezată, evident de bună-credință, în care se poartă cu
adevărat un dialog. Lămurește una dintre întrebările fundamentale din Apel –
anume de ce nu au fost premiați, înainte să dispară dintre noi, Alexandru
Mușina & Traian T. Coșovei: fiindcă, spune domnul Martin, juriul lucrează
cu nominalizările care i se dau. Alege, care va să zică, dintre cele câteva
nume indicate de organizatori. E limpede că, pe viitor, juriul va trebui să
dețină și prerogativa nominalizărilor.
Admite, apoi, „clara diferență de valoare” dintre Ion
Mureșan, Marta Petreu, Mircea Cărtărescu, pe de o parte, și Gabriel Chifu, pe
de alta. Și ne întreabă dacă am fi reacționat la fel dacă dl Chifu nu ar fi
fost director executiv la România
literară și vicepreședinte al USR. Da, domnule profesor, am fi reacționat
la fel; fiindcă centrală în Apelul nostru e doar chestiunea adevărului poeziei –
toate celelalte circumstanțe (agravante, admit) fiind... circumstanțiale.
Apoi, dl Martin trimite la propria laudatio – pentru a se vedea felul în care își reprezintă domnia sa
personal poezia lui Gabriel Chifu. Într-adevăr, e un text exact, fără ditirambi
jenanți, ba chiar dimpotrivă, cu destule distinguo-uri
și bemoli la cheie, din al cărui subtext reiese limpede că poezia d-lui Chifu,
în fond, e departe de excelența presupusă de acel context festiv. Textul,
într-adevăr, îi face cinste criticului Mircea Martin; dar nu explică și nu
justifică prin nimic alegerea juriului condus de președintele Mircea Martin.
Cum spuneam mai sus, dacă un juriu nu poate distinge între asemenea „clare
diferențe de valoare”, admise de propriul președinte, atunci acel juriu trebuie
să plece.
Pe lângă explicații, scrisoarea domnului profesor Martin
naște alte câteva întrebări importante. Iată-le:
i) Profesorul Martin se întreabă: „Sincope au fost,
într-adevăr, dar nu cumva diferenţa de nivel şi sincopele înseşi corespund
situaţiei din teren, din terenul poeziei româneşti contemporane? Mai avem
astăzi, oare, un poet de talia lui M. Ivănescu, a ultimului Doinaş, a ultimului
Cezar Baltag?” E evident că, în intenție, e o întrebare retorică – indicând subtextual
un categoric răspuns negativ.
Ei bine, ba da, avem astăzi poeți oricând comparabili cu
aceștia: Mircea Cărtărescu, Ioan Es. Pop, Constantin Acosmei sunt, fiecare,
lideri strălucitori ai unor generații de poeți, oricând egali cu cei indicați
de domnul profesor. (Nu vreau să spun că ar trebui premiat Constantin Acosmei,
născut în 1972, cu acest premiu pentru întreaga operă; nu încă, adică. Ci doar
să arăt că, în fiecare generație din anii 80 încoace, există poeți
extraordinari, demni de un premiu de acest prestigiu.)
Prin însuși faptul că pune această întrebare, și mai ales că
ea i se pare retorică, domnul profesor Martin arată că am avut dreptate atunci
când, în Apel, am presupus că membrii juriului nu mai disting corect valorile
din generațiile postoptzeciste. Am avut dreptate – o constat cu părere de rău.
ii) Profesorul Martin vorbește despre un președinte de jure, în persoana domniei-sale, și
unul de facto, în persoana profesorului
Manolescu. Există prevăzute în regulament aceste două funcții, cu atribuțiile
distincte ale fiecăreia? Se spune cumva în regulament că președintele de facto poate interzice membrilor
juriului să comunice între ei? Și că el e singurul care are în orice moment
acces la datele votului – pe care nimeni altcineva nu le poate verifica?
iii) Profesorul Martin nu spune dacă dă sau nu curs cererii
lui Florin Iaru de reconstituire a voturilor din primele două tururi de
scrutin. Lucru esențial, după cum o să vedem mai jos.
2) A doua linie de discuție pleacă de la o anchetă a lui
Florin Iaru, publicată
în Cațavencii. Coroborând
informațiile din ancheta lui, Florin Iaru crede că Nicolae Manolescu a condus
toată procedura votului prin telefon, astfel încât să nu existe proces-verbal,
și că a modificat numele câștigătorului real, așa cum rezulta el din voturile
juriului. Prin urmare, conchide Iaru, „ne aflăm în fața unui caz de manipulare
și fals în acte publice, făcut cu bună știință”.
După cum se vede, acuzația lui Florin Iaru e mult mai gravă
decât conținutul Apelului, care lua în calcul doar un malpraxis profesional; ea
îl privește strict pe Nicolae Manolescu – al cărui interes imediat ar fi să
lămurească lucrurile, reconstituind cu transparență deplină procesul de
jurizare. Dacă există procese-verbale și acte doveditoare ale votului, domnul
Manolescu ar trebui să le facă de îndată publice. Nu doar fiindcă și finanțarea
premiului se face din bani publici; ci fiindcă și onoarea domniei-sale are de
suferit tot public.
De altfel, chiar dacă nu-i privește direct, toți membrii
juriului ar trebui să aibă același interes: să probeze public că președintele
breslei lor a procedat corect. Tăcerea lor prelungită nu poate însă decât să
adâncească suspiciunea și să dea și mai multă greutate presupunerilor lui
Florin Iaru.
Cert e că, la această a doua linie de discuție, n-a răspuns
încă de fapt nimeni.
Avem, prin urmare, două linii de discuții.
La cea dintâi, privind acuzația de malpraxis, a răspuns
președintele juriului – cu bună-credință, dar determinând alte întrebări
privind procedurile & regulamentul premiului, în siajul celor anterioare. Și
probând faptul că, într-adevăr, pentru președintele juriului nici un poet
ulterior lui M. Ivănescu, Șt. Aug. Doinaș sau Cezar Baltag nu mai atinge
excelența.
La cea de-a doua, privind acuzația de manipulare și fals în
acte publice, n-a răspuns încă nimeni. Ceea ce e deja foarte grav.
Dacă membrii juriului cred că, prin tăcerea lor, îl
protejează pe domnul Manolescu, atunci se înșală. E în interesul tuturor ca
lucrurile să se clarifice. Altfel, există o limită dincolo de care
solidaritatea devine complicitate.
Dincolo de orice discuții posibile, domnul profesor Mircea Martin
a dovedit, prin răspunsul său, că îi pasă.
Oare profesorilor Ion Pop și Alexandru Cistelecan nu le pasă? Dar celorlalți membri
ai juriului? Sunt printre ei oameni care îmi sunt modele – nu doar
intelectuale, ci și umane. Mă refer, ca să fie limpede, la Ion Pop și la
Alexandru Cistelecan. Au acceptat să facă parte din comisia mea de doctorat,
acum zece ani. În teza mea despre Mircea Ivănescu arătam, printre altele, cum
un fost doctorand al conducătorului meu de doctorat scrisese o teză, tot despre
Mircea Ivănescu, atribuindu-i fraudulos acestuia poeme scrise de Radu
Andriescu, Daniel Bănulescu etc. Țin minte cum Ion Pop s-a uimit atunci, aflând
că respectivul doctorand devenise doctor, și a întrebat indignat: „Dar ce,
conducătorul tău de doctorat nu are lentile?”
Vă întreb și eu acum: domnule Ion Pop, domnule Alexandru Cistelecan,
nu aveți lentile? Nu puteți vedea cât de nedrept e totul? Se prea poate ca
Florin Iaru să aibă dreptate – caz în care ați fost manipulați fără rușine. Și
se cuvine să reacționați. Sau, dimpotrivă, se prea poate ca el să se înșele –
iar acuzațiile lui să fie nedrepte. Caz în care de asemenea se cuvine să reacționați.
Numai vorbind deschis despre ce s-a întâmplat se poate face lumină. Numai
acceptând soluția propusă de Florin Iaru: reconstituirea voturilor din primele
două tururi de scrutin. Atât de simplu e.
Sunt convins că, dacă dumneavoastră veți accepta această
reconstituire, toți ceilalți membri ai juriului o vor face. Niici unul dintre
ceilalți nu va avea argumente să tacă, atunci când niște oameni de prestigiul
dumneavoastră vor vorbi.
În caz contrar, tăcerea dumneavoastră nu va mai fi, cum am
spus, solidaritate. Ci ceva cu totul nedemn de acele două modele majore ale
mele.
Pe care tăcerea dumneavoastră le erodează neîncetat.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu