Premiul Eminescu. Ce s-a câștigat când ceva s-a pierdut
Cea mai consistentă critică a modernității rămâne cea făcută
de Horia-Roman Patapievici în 2001 în Omul
recent – al cărei subtitlu este: „o critică a modernității din perspectiva
întrebării: Ce se pierde atunci când ceva
se câștigă?”.
Întoarsă pe dos, așa cum apare în titlul articolului de
față, întrebarea e de asemenea foarte utilă – fiindcă permite ceea ce aș putea
numi o gestionare optimistă a dezastrelor. Și cum la dezastre suntem eficienți,
o astfel de gestionare a lor nu ne-ar strica.
Micul dezastru de care e vorba de această dată e cel legat
de premiul Eminescu. Și voi încerca să arăt că, deși s-au pierdut iremediabil
anumite lucruri, cele care s-au câștigat sunt mai multe.
Ca să parafrazez un poet grec: poate că dezastrul acesta a
fost, până la urmă, o soluție.
Ce s-a câștigat
1. După anunțarea laureatului, în micul țarc al literelor
autohtone a fost un moment de derută generală – urmat de furie, apoi de
depresie. Nici o instanță de validare nu mai părea credibilă. Se dusese pe
copcă până și acest premiu. Fapt cu atât mai năucitor cu cât juriul era
alcătuit din câțiva dintre cei mai mari critici de poezie din anii 60 încoace.
Ei bine, după toate protestele care au urma, exact acești
critici majori au reacționat cei dintâi – scrisoarea deschisă a lui Mircea
Martin, apoi cea comună a lui Alexandru Cistelecan, Ion Pop și Cornel Ungureanu
au restabilit demnitatea juriului.
Sunt convins că, fără Apelul nostru, dureros și pentru
destinatarii, și pentru expeditorii lui, această confirmare publică a demnității juriului nu s-ar fi produs.
2. Semnatar al Apelului, Florin Iaru a pornit apoi o
investigație pe cont propriu – suspiciunile lui plecau de la procedura complet
netransparentă a jurizării. Un membru al juriului (nici măcar președintele
lui!) conducea prin telefon tot procesul de jurizare, fără să existe documente
scrise care să certifice fiecare etapă a votului.
Așa încât Florin Iaru a lansat o acuzație gravă: anume că
Nicolae Manolescu a falsificat rezultatul votului.
Riscantă și gravă acuzație.
După declarațiile publice ale celor patru membri ai
juriului, rezultă însă că nici unul dintre ei nu a votat cu laureatul.
Semnatarii scrisorii comune spun deschis că votul lor i-a situat în minoritate;
iar Mircea Martin admite că e o clară diferență valorică între Gabriel Chifu și
alți nominalizați – și nu e de presupus că, sesizând această evidentă
diferență, președintele juriului ar fi ales s-o ignore prin votul lui.
Prin urmare, dacă 4 din 7 membri ai juriului nu au votat cu
laureatul, rezultă că acuzația lui Florin Iaru capătă o consistență serioasă.
Rămâne ca ceilalți membri ai juriului (Mircea A. Diaconu,
Ioan Holban) să accepte desecretizarea votului. Nu văd de ce n-ar face-o, de
vreme ce patru dintre colegii lor sunt de acord cu ea. Altfel, s-ar pune
singuri într-o postură inconfortabilă.
S-a câștigat, din acest punct de vedere, dreptul de a cere transparență în procedurile de jurizare.
Cred că e necesară o campanie pentru ca toate premiile literare
serioase din România să fie acordate în urma unei jurizări transparente, în
care discuțiile juriului să se poarte chiar în prezența publicului. Există în
Occident premii prestigioase a căror jurizare e transmisă live de televiziuni mari. Nu zic că trebuie să ajungem chiar acolo,
dar transparența jurizării trebuie cumva asigurată.
3. Așa cum spunea și Alex Goldiș, în poate cel mai
echilibrat text la temă, nu s-a mai văzut în ultimul deceniu o asemenea
fierbere în breasla scriitoricească.
Scriitorii au semnat cu zecile un Apel.
S-au trimis scrisori deschise.
S-a vorbit despre demisii în bloc din USR. (Și cred c-o să
se și producă.)
Se vorbește despre grupuri de inițiativă pentru reforma USR.
Etc.
S-a recâștigat ceea ce părea pe veci pierdut: solidaritatea scriitorilor.
În care nimic nu ne mai permitea să credem.
Ce s-a pierdut
1. S-a diminuat prestigiul unui premiu care părea scutit de
asemenea suspiciuni. Nu e o pierdere definitivă, asta e vestea bună – cu o
procedură de jurizare transparentă, cu nominalizări și apoi laureați dincolo de
dubii, prestigiul poate fi reconstruit.
2. Prestigiul personal al lui Nicolae Manolescu a ieșit
șifonat rău. S-ar putea zice că e o pierdere strict personală, așa încât nu ne
privește; dar adevărul e că, prin activitatea lui extraordinară de sub
comunism, Nicolae Manolescu devenise o instituție în sine – a cărei imagine era
geminată, în ochii publicului larg, cu aceea a literaturii române. E, prin
urmare, o pierdere care ne privește și ne afectează pe toți.
(În textul amintit, Alex Goldiș face o observație de un
sintetism demn de Suetonius: Nicolae Manolescu a fost, zice Goldiș, criticul
cel mai liber din perioada dogmatică și cel mai dogmatic din perioada liberă. E
foarte bizar de ce s-a comportat așa. Ca să rămân tot la antici, aș spune că se
adeverește încă o dată vorba lui Heraclit: caracterul e destinul. Aș mai glosa
caracterizarea laconică a lui Goldiș spunând că e, aceasta, contradicția lui
Manolescu.)
3. A ieșit șifonat și prestigiul USR. Aș zice că e o
pierdere colaterală, determinată de șifonarea prestigiului lui Nicolae
Manolescu. Ceea ce arată, o dată în plus, cât de transpersonal e acesta.
Concluzie
Însumând, s-au câștigat trei lucruri importante, s-au
pierdut altele trei. (Sau două și jumătate, dacă socotim că afectarea
prestigiului USR e un efect colateral al șifonării prestigiului lui Nicolae
Manolescu.)
Dat fiind că, dintre pierderi, una e recuperabilă, cealaltă
cumva personală și nu prea, aș zice că, all
in all, câștigurile sunt mai importante decât pierderile.
Mai ales dreptul la
transparență și recâștigarea
solidarității le socotesc importante, din punctul de vedere al interesului
public.
În plan strict personal, mă bucură restabilirea demnității juriului – prea sunt legat de ce au făcut toți
acești oameni pentru poezia română pentru a nu o lua și ca o victorie și o
bucurie personală.
Pentru ca dreptul la
transparență și restabilirea
demnității juriului să meargă până la ultimele consecințe, mai e totuși
nevoie că și ceilalți trei membri ai juriului să admită desecretizarea votului.
Închei, așadar, acest articol printr-o întrebare frontală:
Domnilor Nicolae
Manolescu, Mircea A. Diaconu, Ioan Holban, sunteți de acord cu desecretizarea
voturilor (fie și numai în primele două tururi)?
Un răspuns negativ ar fi nu doar întristător.
2 comentarii:
Ce înseamnă "Cea mai consistentă critică a modernității" - din perspectiva cui? Altfel, de acord. Am şi semnat apelul, dar nu l-aţi mai luat în seamă.
Din perspectiva mea, firește, doar eu am scris textul. :) Mă refer la o critică autohtonă, pe Contributors așa am scris. Aici, în graba transcrierii, fraza a rămas așa.
Și zău că nu știu o critică autohtonă a modernității mai bună.
Semnăturile pentru Apel au fost strânse în săptămâna trecută până în minutul dinaintea trimiterii lui la „Observator cultural”. E vorba doar de timing.
Trimiteți un comentariu