sâmbătă, 28 aprilie 2012

Doris Mironescu despre "Sebastian în vis"


A apărut în Bucureştiul cultural o foarte frumoasă cronică a lui Doris Mironescu despre "Sebastian în vis". 
Făcând abstracţie de faptul că-i vorba despre o carte de-a mea, finalul mi se pare de-a dreptul memorabil. Puţini dintre criticii contemporani pot scrie proză critică de asemenea fantezie & inventivitate. Convingeţi-vă singuri (am îngroşat pasajul cu pricina):

"Cu acest poem cuceritor, Radu Vancu ridică miza poeziei proprii. Este, de altfel, o mişcare pe care mai mulţi poeţi au realizat-o în ultimele lor volume, şi i-aş numi aici în primul rând pe Ştefan Manasia şi Vasile Leac. Vancu nu şi-a adus pur şi simplu uneltele poetice într-o arie tematică nouă (câţiva colegi de generaţie o făcuseră deja), ci a încercat să ducă mai departe un parcurs creativ deja meritoriu, să nu renunţe la preocupările anterioare şi mai ales să nu îşi limiteze ambiţiile. A scris o poemă eroicomică în care miza estetică, excelent analizată într-o cronică recentă de Radu Voinescu, nu face decât s-o dubleze pe cea intelectuală, cele două completându-se într-un produs estetic preţios şi neobişnuit: o căutare spirituală spusă ca o poveste pentru copii. Sau, ca să traduc cât mai adecvat impresia de adevăr şi fals, de kitsch şi visceralitate amestecându-se armonios în această carte, aş spune că poemul lui Vancu seamănă cu o potemkiniadă în care mujicii trăiesc şi muncesc cu adevărat în spatele decorului de carton sau cu un balet tematic transparent jucat de brigăzi artistice de amatori din fabrică, dar punând în scenă istoria spiritului după Hegel, revăzută şi adăugită".

9 comentarii:

Anonim,  1 mai 2012 la 14:11  

:) dacă aş fi ştiut că ai încercat să duci mai departe un parcurs creativ meritoriu şi să nu îţi limitezi ambiţiile... nici nu mă mai băgam în seamă. dap, proză critică inventivă&fantezistă.

Radu Vancu 1 mai 2012 la 22:28  

Ora, ţi-am folosit cu viclenie minunatele tale sugestii ca să-mi duc la capăt mârşavele mele planuri. Iar cel mai rău lucru e că şi azi aş face la fel! :)

Anonim,  1 mai 2012 la 23:14  

:(( te rog să nu arunci mârşăvia în ograda mea! eu m-am hrănit acolo ca un parazit fericit. iar cu astfel de insinuări o să mă jenez să mai comentez, gândindu-mă că semăn cu cetăţenii care se-aruncă în faţa camerelor "domnu, domnu, filmaţi-mă şi pe mine, şi pe mine!". :(

(mor după cuvântul carton; bine că nu mi l-a comandat robotul acela care de-obicei cere diafan).

Radu Vancu 1 mai 2012 la 23:18  

Vezi cum eşti? Te dezici repede-repede de comentariile alea minunate, aproape întotdeauna mai policolore & ataşante decât textele însele. Să zică Teodora dacă nu erau aşa! :)

Anonim,  2 mai 2012 la 06:57  

Da da,Radu, se confirmăăăăăăăăăăăăăă!
Adevărul e că fiecare l-a inspirat pe celălalt într-atât, că aţi fost, pe rând,şi donator, şi primitor de frumuseţe. :) Bravo,măi!

Anonim,  2 mai 2012 la 07:16  

:) ci una e să-i ospătezi pe meseni, alta să te înfrupţi în gura mare, vorbind despre ce s-a gătit de(o)parte, în laboratoare. ştie şi Teodora cum aşteptam următorul fel. (mi-am amintit de spectatorii japonezi care nu aşteaptă să se termine piesa ca să aplaude, ci o aplaudă înainte de a începe, strigând "abia aştept!". na, eu tot să mă bag în primul rând! dar tot în public, nu printre "brigadieri").

Anonim,  2 mai 2012 la 11:55  

Da, o să iau şi apărarea Orei, că de aia e 25, fiindcă îşi ia avânt de titirez să facă stânga împrejur şi dreapta împrejur, fără limbi de ceas, sfârâind din cuvinte ca din călcâie, şi pe aici şi peste tot i-e drumul... Ea zice ceva de masă şi de ospăţ, dar io cred ea că ia ceasul ăla rotund de perete, pe care oricum îl sfidează, drept farfurie. :) În rest, nu ştiu nimic, chit că voi tot aşa o ţineţi, cu "ştie/să zică şi Teodora", of... :)

Radu Vancu 2 mai 2012 la 19:51  

Ora 25: Ora, nici măcar o artistă pur-sânge ca tine nu cred c-ar fi într-atât de inconştientă încât să mănânce ce aş găti eu! :)

Însemnări din subterană: Teodora, întotdeauna donatorul de frumuseţe e mai frumos decât primitorul. :)

Anonim,  2 mai 2012 la 19:57  

Tot nu m-am lămurit care e unul şi care e celălalt, e prea moebiană aruncarea pisicii de la unul la altul. :)

Trimiteți un comentariu

Statistici

  ©Radu Vancu - Sebastian în vis - Template by Dicas Blogger.

SUS