miercuri, 12 februarie 2014

Poezie și individuație





[copertă de Ana Toma]


Argument

N-am crezut niciodată în separația dintre „eul biografic” și „eul artistic”; cea dintâi infirmare empirică a ei stă în evidența că Proust însuși o desfide atât de strălucitor, fiind fără să vrea unul dintre contraexemplele eclatante ale propriei teorii din Contre Sainte-Beuve: proza lui Proust și viața de salonard a lui Marcel sunt o concrescență hipnotică și seducătoare, a cărei existență contrazice fără drept de apel faimoasa propoziție a francezului după care omul care scrie și cel ce vorbește în salon nu sunt niciodată unul și același.

Bun, că nu sunt identici, asta aș putea accepta fără prea mare dificultate; dar că ar fi existențe din lumi izolate adiabatic, asta nu mai pot cu nici un chip admite. Nu cred că ține teza schizofreniei necesare a scriitorului pe care, plecând de la distincția proustiană, o dezvoltă (încântător, da) Michel Onfray în Le désir d’être un volcan. Journal hédoniste[1]Ba chiar cred că, în ciuda tuturor aparențelor & a tuturor prejudecăților culturale, relația dintre cel ce scrie și cel ce vorbește în salon, dacă nu e una de identitate pură, atunci cel puțin tinde asimptotic spre identificare – fiindcă, pe de o parte, salonardul răspunde în fața lumii din salon pentru fiecare cuvânt scris de celălalt (iar acesta e cazul în care cel dintâi e doar ambasadorul celui din urmă – și văd aici maximul distanței posibile între ei); iar pe de alta, cel ce vorbește în salon e format (& deformat, prea adesea) de propriul lui scris, și atunci firește că ce spune e rezultanta directă a ce scrie. 

De aici, din această convingere a contiguității dintre ce trăim și ce scriem (adică, spus tout court, din convingerea că poezia e individuație) originează naiva mea teorie privind relaţia dintre artă şi morală: cred, chiar dacă ştiu câte zâmbete subţiri poate trezi asta, că ticălosul nu poate produce capodopere. Scriem cu noi înşine, cu umanitatea noastră adică; şi, atunci când umanitatea se toceşte, creionul scrie tot mai gros şi mai lăbărţat. Nu spun, fireşte, că scriitorul trebuie să fie un monument de moralitate; dar cred din toată inima că un om rău nu poate scrie bine. Sigur, scriitorul poate fi mincinos, alcoolic, afemeiat, arghirofil şi în multe alte feluri deloc lăudabile; el poate face toate astea şi să rămână un scriitor bun. (De unde și explicația ecartului care, admit, poate să apară între omul din salon și omul care scrie: ei pot să pară uneori persoane diferite, însă sinele, el, esențialul, e comun.) Dar ce nu poate face fără să înceapă să decadă ca scriitor este să facă rău cuiva cu bună ştiinţă. Când provoci conştient suferinţă, umanitatea ta se diminuează corespunzător gravităţii faptei tale; în consecinţă, nu mai rămâne suficientă umanitate pentru scrisul tău. Toţi scriitori care au devenit oameni răi au scris tot mai rău. Să-l luăm de pildă pe Céline; după ce începe formidabil cu Călătoria la capătul nopţii şi cu Moarte pe credit, din 1932 şi 1936, începe să decadă odată cu Bagatelele pentru un masacru din 1937 şi, pe măsură ce se afundă în dejecţia antisemită, scrisul lui se resimte din ce în ce mai mult – şi, prin urmare, nu va mai atinge niciodată nivelul primelor două capodopere. (Deşi trebuie spus că, în aceiaşi ani în care semna mizerabilele articole antisemite, Céline oferea asistenţă medicală răniţilor Rezistenţei franceze, riscându-şi libertatea şi poate viaţa – semn că mai erau în el totuşi anumite resurse de umanitate. Nu destule, însă, pentru a reveni la nivelul acela de excelenţă ultimă de dinainte de prăbuşirea morală.) Sau, ca să venim la ai noştri, să luăm cazul lui Eugen Barbu: după formidabila Groapă din 1955, scrisul lui Barbu decade şi el progresiv, pe măsură ce prozatorul se complace tot mai mult în mizeria luxurii comuniste, pe care o plătea cu cele mai abominabile servicii. M-am gândit mult la cinicul şi amoralul Sadoveanu, a cărui splendidă Creangă de aur pare a-mi contrazice teoria, dar cred că există şi aici o explicaţie: în romanul acesta iniţiatic, Sadoveanu nu-şi valorifică propria umanitate, ci codifică experienţa sapienţială masonică, pluriseculară şi transpersonală (poate nu întâmplător Sadoveanu a ţinut să publice romanul în ’33 – numărul sacru în tradiţia masonică, având corespondent în numărul gradelor masonice). E un caz bizar acesta: scriitorul pur şi simplu n-a pus nimic de la el, în afara stilului – a făcut un serviciu de decoraţiune interioară într-un edificiu care nu era construit de el. Dovadă e şi faptul că nimic nu i-a mai ieşit după aceea la nivelul ăsta al capodoperei; pe când lui Hesse, de pildă, cu ale cărui romane pedagogice şi iniţiatice Manolescu îi compară Creanga de aur (într-un splendid text din Teme – şi, apropo, eşecul lui Manolescu din Istoria critică mi-l explic, dincolo de neglijenţele aşa-zicând tehnice, tot prin involuţia morală a unui mare critic care, după ’90, s-a lăsat corodat de varii ambiţii politice şi sociale. N-a mai iubit literatura mai mult decât orice, iar literatura – geloasă ca o Mare Doamnă – nu l-a mai iubit nici ea.) – lui Hesse, deci, i-au ieşit minunat romanele astea, dintre care câteva sunt realmente capodopere. Asta pentru că, în vreme ce Sadoveanu era un etern mandarin al tuturor regimurilor politice (şi, mai ales, al atrocelui regim comunist), Hesse trăia şi scria pur ca un ascet în recluziunea lui elveţiană de la Montagnola. Scria, adică, romanele astea iniţiatice cu propria lui umanitate; în ce-l priveşte, Sadoveanu reuşise să scrie unul singur, prin procură.
Ca să revin la cartea de față: eseurile ce-o compun, scrise între douăzeci și ceva și treizeci și ceva de ani, în pofida oricăror diferențe stilistice venite din epoca redactării lor, originează toate în credința aceasta simplă (dar atât de complicată!), enunțată cu vreo două pagini mai înainte: anume că poezia e individuație. Că, dacă poezia poate genera vreo acţiune magică, cum voia Novalis (şi, de fapt, toţi câinii romantici), atunci asta nu poate consta decât în upgradarea ca persoană a celui ce scrie. Și că, pe măsură ce textul tău devine ceea ce este, și tu devii ce ești.
Prin urmare, toate eseurile acestea despre câteva zeci de poeți exemplari ai literaturii române participă, uneori la vedere, alteori în secret, la o interogație comună: cum modifică poezia existența? În unele cazuri, vom vedea că modificarea aceasta se produce prin schimbarea sinelui (schimbarea subiectului, cum ar spune fenomenologia); în altele, prin punerea în criză a limbajului; sau, în fine, prin punerea în criză a realului. Oricum ar fi, în toate aceste crize & schimbări e vorba de un subiect intrat în individuație. Așa încât ceea ce critica mai scientistă numea „constituirea eului poetic” (da, la Marin Mincu fac, cu nostalgie, trimitere) ar fi mai adecvat numit, cred eu, „constituirea sinelui poetic”. Fiindcă individuația, firește, cu sinele are de-a face; iar poezia, idem.
Știu, bineînțeles, că a concepe astfel poezia o transformă într-un gen al biograficului. Poate chiar în genul lui ultim. Însă mă consolez cu gândul că înțelegerea asta a poeziei, oricât de naivă ar părea, are, în critica și teoria contemporană, susținători de primă mână. De pildă, în Statele Unite a devenit, cum spun ei, influential & authoritative în ultimii zece ani o culegere de studii intitulată After Confession. Poetry as Autobiography, îngrijită de Kate Sontag și David Graham[2], în care critici de autoritate tratează poezia ca pe un gen al (auto)biograficului (ba chiar și poeți de primă mână – dacă n-ar fi să amintesc decât pe Billy Collins, Louise Glück și Adrienne Rich). Apoi, în ceea ce privește Europa, o asemenea înțelegere a poeziei ar putea fi lesne derivată din teoriile & dezvoltările lui Jérôme Meizoz asupra conceptului de „postură” a autorului, în care biograficul revine în forță în chiar centrul discursului literar[3]. În fine, în critica recentă de la noi o astfel de poziție, oarecum singulară, ce-i drept, pare a o avea Antonio Patraș – care, în studiile lui, edifică „teorii ale personalității” criticilor pe care-i discută (deocamdată, Ibrăileanu și Lovinescu), și de altfel mărturisește pe șleau, într-un volum programatic intitulat Literatură și biografie. În căutarea omului din carte: „Caut mereu omul din spatele textului, biografia în operă. (…) Înclin să consider literatura drept o expresie secundară, și nu întotdeauna necesară, a personalității, care abia în viață tinde să se manifeste în toată splendoarea”[4].
Și-mi convine, mărturisesc, de minune această înțelegere a poeziei: fiindcă, pe cât se poate constata sociologic, în vremurile acestea în care privatul e din ce în ce mai mult diminuat în defavoarea publicului sunt din ce în ce mai citite genurile acestea ale biograficului care salvează arhipelaguri ale vieții private: jurnalele, memoriile, corespondența, confesiunile – și, sper, poezia. Nu-i doar un wishful thinking: un raport oficial comandat în 2010 de guvernul Franței constata o revivifiere a interesului pentru poezie, datorată exploziei neașteptate a unei profuziuni de bloguri și site-uri de și despre poezie; iată, așadar, că poezia își are locul de elecțiune exact în acele zone (blogurile și Facebook-ul) în care privatul se face public și în care persona socială e dezactivată (prin urmare, nu degeaba spunea cândva Ion Mureșan că „Internetul face sinele vizibil”!), de dragul și pentru cauza unei comunicări instantanee și exhaustive. E mediul ideal în care poezia se poate plimba simultan, ca la Pentecost, pe deasupra capetelor interconectate.  
Așadar, de la douămiiști și până la Blaga (n-am scris despre Eminescu aici, fiindcă despre el am scris relativ recent o altă carte, care mă nemulțumește deja; o s-o reiau, sper, cândva; iar despre Macedonski am scris un mic eseu în altă carte), am recitit o bună parte a poeziei române încercând să găsesc acea zonă în care poezia are interfață directă cu existența; ceea ce nu înseamnă că am făcut critică biografistă (o detest), și nici existențialistă (mă amuză). Ci că am căutat să văd în ce fel se constituie sinele acestei poezii, și să-l observ interacționând cu lumea. Nu ca și când ar fi o ființă vie – ci exact ca pe o ființă vie, o extensie cu ADN verbal a sinelui în care a originat.
Am lăsat să închidă cartea un text ceva mai amplu despre Mircea Ivănescu, despre care, de altfel, vorbesc și în cuprinsul cărții; e un studiu de caz concluziv în toate sensurile, arătând că autorul lui Mopete, ca orice mare poet confesional, înțelegea poezia qua individuație. Un poet, și din punctul acesta de vedere, exemplar la modul absolut.
Bref: intenția mea era să văd cum se constituie poezia română odată cu constituirea sinelui poeților care o compun. Prin forța lucrurilor, lipsesc din cartea de față destui poeți fără de care poezia română nu ar putea fi imaginată; însă speranța mea e că, plecând de aici și adăugându-i și pe cei absenți cândva, voi putea în cele din urmă scrie o carte care să surprindă, în constituirea lui, sinele poeziei române. Individuația ei.
Să poți vedea poezia română individuându-se – cine, pe-un astfel de vis…





[1] Michel Onfray, Le désir d’être un volcan. Journal hédoniste, Grasset, 1996.
[2] Kate Sontag, David Graham (editori), After Confession. Poetry as Autobiography, Graywolf Press, 2001.
[3] Pentru a se înțelege limpede cât de decisivă e „reîntoarcerea biograficului” la Meizoz, citez dintr-o convorbire a lui cu David Martens, purtată pe marginea cărții recente a lui Meizoz, La Fabrique des singularités. Postures II (Slatkine Érudition, 2011): „La « posture » des écrivains relève de formes de vie (au sens de Wittgenstein) acquises au cours de leur socialisation littéraire et nous pouvons décrire, à différentes époques, les éléments de ces formes de vie. Leur manière de se présenter au public, leurs conduites physiques, vestimentaires, gestuelles, verbales, tout ce que j’inclus sous le nom de « posture », ne prennent sens que relationnellement aux autres normes et pratiques de leur champ intellectuel”. Convorbirea, destul de amplă și foarte utilă, e de găsit în Interférences littéraires, nr. 6, mai 2011, pp. 199-212.
[4] Antonio Patraș, Literatură și biografie. În căutarea omului din carte, Iași, Timpul, 2011, pp. 9-10. 


Cuprins

Argument                                                                                        
Credo                                                                         

XX

Dumitru Crudu                                                                                  
Cristian Popescu                                                                               
Ioan Es. Pop                                                                                     
O. Nimigean                                                                                     
Daniel Bănulescu                                                                               
Iustin Panţa                                                                                       
Nicolae Coande                                                                                
Ion Mureşan                                                                                     
Ioan Flora                                                                                         
Viorel Mureşan                                                                                             
Mariana Marin
Traian T. Coșovei                                                                                         
Nichita Danilov                                                                                 
Aurel Pantea                                                                                     
Mircea Bârsilă                                                                                   
Virgil Mazilescu                                                                                 
Angela Marinescu                                                                              
Emil Brumaru & Șerban Foarță                                                                     
Mihai Ursachi                                                                                    
Nichita Stănescu                                                                               
Petre Stoica                                                                                      
Mircea Ivănescu                                                                                
Ștefan Aug. Doinaş                                                                           
Radu Stanca                                                                                     
I. Negoiţescu                                                                                    
Mircea Vulcănescu                                                                            
George Topârceanu                                                                          
G. Bacovia                                                                                        
Lucian Blaga               

MM

Fragmente despre douămiismul poetic                                                
Optzecismul – Biedermeierul douămiismului?                                      
Generaţia MM                                                                                  
Poeți douămiiști. Câteva crochiuri                                                      
Zona nouă. Un synopsis                                                                                           
                                                                     
Studiu de caz: Mircea Ivănescu                      

Read more...

joi, 6 februarie 2014

Mâine, la București, la Muzeul Țăranului, lansare „Transilvania” & „Sfera Politicii”



































Mâine, de la orele 14.00, în expoziția deschisă în sala Irina Nicolau, se vor lansa două reviste dedicate Școlii Gusti:

Transilvania, 1/2014, cu tema Școala sociologică de la București. Publicații, expoziții și proiecte internaționale (număr gândit și coordonat de Sanda Golopenția);
Sfera Politicii, mai-iunie 2013, cu tema Școala sociologică de la București. Contexte, tendințe, crize. 
Vor vorbi Sanda Golopenția, Vintilă Mihăilescu, Zoltán Rostás, Dumitru Sandu și colaboratorii celor două reviste.
Ne vedem la MȚR, așadar. :) 

Read more...

miercuri, 5 februarie 2014

Dragă Sinucidere. 8

 8.


Câtă claritate, atâta trecut.
Sinucigașul e clovnul absolut
printre cei ce-au putut.

În sinucigaș, viitorul e iar ce-a fost.
                        Inima din nou are rost.
                                   Trecutul pică de prost.

Câtă sinucidere, oricâți mușterii.
                        Câți sinucigași, atâția vii.
                                   De ce nu-mi vii.

Dragă Sinucidere, te-am pupat.
                        Tati s-a spânzurat,
                                   eu m-am lăsat.

Puteai să ai tată și fiu.
                        Dublă, marț, poartă-n sicriu.
                                   Câtă sinucidere, mai ales viu.

Nu te-ai priceput.
                        Sinuciderea mea, drag rebut.
                                   Câtă sinucidere, toată-n trecut.

Sinuciderea & poezia citesc viitorul.
                        În omorul tău, tati, mi-am citit omorul.
                                   La trecutu-ți mare, mare viitorul.

Te-am avut
                        și te-am pierdut.
                                   Dragă Sinucidere, om m-ai făcut.

Read more...

luni, 3 februarie 2014

Radu Paraschivescu la Sibiu. Joi, de la 6, la Humanitas


Read more...

sâmbătă, 1 februarie 2014

Dragă Sinucidere

Dragă Sinucidere



1.

Tati, am putea fi mai tari decât Berryman & taică-său,
și decât papa Hem & taică-său,
am putea fi niște Mengele & Beria
& cavalerii Pardaillan ai sinuciderii.

Tu ești spânzuratul, eu aș putea fi fierarul ăla
care și-a pus capul în menghină
și a strâns până și-a auzit țeasta trosnind –

de fapt, până nu și-a mai auzit-o.
Gâlgâia sângele din el ca din vacă.

Tu ai rămâne spânzuratul, eu aș putea fi
cel ce-și bate piroane în ochi. Cel ce
înghite jumătăți de lame de ras. Cel ce

se injectează cu ace contaminate. Băutorul
de azot. Înghițitorul de șobolani flămânzi. 

Există însă ceva mai înfricoșător
decât toate astea la un loc,

ceva ce le face să se ascundă
în găurile de șarpe din inimile noastre.

Ceva ce are legătură cu ochii unui copil,
când îi pui dimineața
lapte călduț
peste cereale.

Undeva în adâncul ochilor copilașului
îi vezi în fiecare dimineață,
cam la ora la care te-ai spânzurat tu,
pe Mengele & Beria rugându-se pentru noi. 

Read more...

luni, 27 ianuarie 2014

Poezia e la Brașov. Miercuri, de la 5, la Librăria Okian



































Împreună cu Claudiu Komartin & Dragoș Varga, vom vorbi despre John Berryman & poezia română din 2012.
Maeștri de ceremonii vor fi Andrei Bodiu, Adrian Lăcătuș & Romulus Bucur.
Și, cum antologia Celor mai frumoase poeme din 2012 îi este dedicată lui Alexandru Mușina, se cade să îl trec și pe el printre maeștrii de ceremonii.
(Ba chiar printre maeștri - și atât!)

Read more...

miercuri, 22 ianuarie 2014

Poezia e iar la Bistrița. Vineri. Cu Claudiu Komartin & Ioan Pintea


Poezia e iar la Bistrița.
(Ca-ntotdeauna, de fapt.)
Vineri, de la 6. În cafeneaua Red Point.
Cu Claudiu Komartin și Ioan Pintea.
(Unde altfel decât la Punctul Roșu putea fi poezia?)

Read more...

marți, 21 ianuarie 2014

Concursul de debut în poezie „Alexandru Mușina”

Facultatea de Litere din cadrul Universităţii "Transilvania" din Braşov şi S.C. Aula Magna (Braşov) îi invită pe cei interesaţi să participe la Concursul de Debut în Poezie "Alexandru Muşina".


Premiul va consta în suma de 500 euro şi publicarea volumului cîştigător la o editură prestigioasă.


Decernarea premiului va avea loc la data de 01.07.2014.
(Vom reveni cu informaţii despre locul şi ora desfăşurării evenimentului.)

Manuscrisele se vor trimite la adresa: S.C. Aula Magna S.R.L., O.P. Braşov 12 - Ghişeu 2, C.P. 661, Braşov, pînă la data de 15 martie 2014, data poştei.

Plicul, format A4, va avea în locul numelui expeditorului un motto ales de acesta, şi va conţine:
1. manuscrisul - varianta tipărită
2. manuscrisul pe suport electronic
3. un plic format mic, în care se va regăsi motto-ul, alături de numele autorului şi de datele de contact ale acestuia.


Preşedintele Juriului:
Prof.univ.dr. Alexandru Cistelecan, Univ. "Petru Maior" din Târgu-Mureş

Prof.univ.dr. Caius Dobrescu, Universitatea din Bucureşti
Lect.univ.dr. Radu Vancu, Univ. "Lucian Blaga" din Sibiu
Prof.univ.dr. Andrei Bodiu, Univ. "Transilvania" din Braşov
Lect.univ.dr. Romulus Bucur, Univ. "Transilvania" din Braşov
Conf.univ.dr. Adrian Lăcătuş, Univ. "Transilvania" din Braşov

Read more...

vineri, 17 ianuarie 2014

Câinele în ploaie

Țvetaeva către Rilke, în 12 mai 1926: „Rainer, le bonheur, le ravissement le plus pur, le front contre le front du chien, les yeux dans ses yeux, et le chien étonné, déconcerté, flatté (ce genre de choses n'arrive pas tous les jours!) qui gronde. Alors, on lui ferme la gueule des deux mains – il serait capable de mordre, de simple émotion! – et l'on embrasse. À perdre haleine”.
Și-ți amintești violent de noaptea aia de acum șapte-opt ani când te plimbai prin Cisnădie, după două sau trei zile de băut suicidar, și în piața centrală din fața primăriei te-ai apropiat de câinele care te privea cu ochii lui tata, ai îngenuncheat lângă el, i-ai luat capul în palme și l-ai sărutat pe ochi, el a încremenit așa, de spaimă sau de surpriză sau știind, și ați rămas așa o vreme nedefinită în ploaia care cădea cum cad toate ploile peste oamenii și câinii care fraternizează – îmbibată, adică, până în fiecare picătură de o nesimțire tipic și profund umană.

Read more...

miercuri, 1 ianuarie 2014

Traian T. Coșovei, 28.11.1954 - 1.01.2014. Un portret îndrăgostit de Mircea Cărtărescu



















[Ion Stratan - Florin Iaru - Traian T. Coșovei - Mircea Cărtărescu. Foto: Tudor Jebeleanu] 


[excerpte din Jurnalul lui M.C.]

7 sept. [1994]. 1,2,3, sau... a lui Coșovei. O, basm frumos...”

30 dec. [2002]. „Traian e un personaj și trebuia să ajungă într-o carte (ai senzația că e același înăuntru și-n afara cărții Ștefaniei, perfect identic cu el însuși). Dar eu nu sunt nimic. Sunt o bucată decupată din peisaj. Traian trăiește, cu toate stereotipurile lui de insectă sau de Pierrot. E el însuși, e altfel decât oricine altcineva. Închis în clipă ca-ntr-o boabă de elektron, dar viu. Ca Omul de Tinichea poate, dar la fel de curat interior. Despre mine nu se poate și nu se va putea spune nimic. Traian își plimbă pe ici-colo propria lui legendă ca pe un afiș publicitar, e omul-sandvici al propriei lui vieți, dar afișele mele sunt goale. [...] Mi-a lăsat gura apă, ca bețivului care n-are voie să bea, după nebuniile lui Traian. Aș fi vrut să am eu closetul lui cu telecomandă, să fi pus eu, într-o noapte de chef orb, ceasul meu de aur în jurul peștelui împuțit. [...] Numai să trăiesc, să ființez cu adevărat, să fiu cineva, fără efort, așa cum Traian, cum e el, a fost întotdeauna. Dar nu poți avea totul nici măcar când ești făcut să nu ai nimic. Pe el îl știe afurisitul lui de cartier, lucru mai minunat decât să te știe Europa”.    

29 dec. [2010]. Aerostate plângând a lui don Traian. [...] Cartea lui Traian m-a emoționat adânc, ca tot ce ține de omul ăsta pe care, în îndepărtata noastră tinerețe, l-am iubit ca pe nimeni altul. În fiecare dimineață mă trezeam cu bucuria gândului că aveam să ne vedem, să batem iar orașul împreună, să croim iar la planuri literare din cuțite și pahară.”


Read more...

Statistici

  ©Radu Vancu - Sebastian în vis - Template by Dicas Blogger.

SUS