Republica Poetică Telciu
(Ce se vede deasupra e coperta antologiei taberei de poezie de la Telciu, organizată acolo de Gelu Vlașin - Tranzbordare 13, Casa de editură Max Blecher, 2013.
Coperta e, needless to say, marca Ana Toma.
Iar ce se vede dedesubt e prefața mea la antologie.)
Republica
Poetică Telciu
Triskaidekaphobia e numele fobiei
de numărul 13, relativ comună printre noi, oamenii prozaici. Iată însă că
poeții români sunt, pe cât se pare, triskaidekaphili:
în anul 2013, 13 poeți se întâlnesc la Telciu, într-o tabără de poezie, scriu
13 poeme colective, pentru a le publica într-o antologie la care contribuie
toți 13 – și a cărei prefață, iată, e scrisă de un tip născut într-o zi de 13. Părerea
mea, strict subiectivă ce-i drept, e că le-a purtat noroc. Să vedem însă mai
întâi cine sunt cei 13 triskaidekaphili,
iar apoi rămâne bunului cititor să se hotărască dacă nu cumva e cazul să
devină, din triskaidekaphob, un
iubitor de 13. (Și al celor 13, firește.)
Șerban Axinte
Textele
de aici ale lui Șerban Axinte par continuări ale amplelor poemelor depresive
din Păpădia electrică, în speță sublim, sublim și undo, care documentau o criză existențială majoră. Ca și în acelea,
timpul pe care poemele prezente îl ilustrează și-l traversează e unul detracat,
infernal chiar – după cum se admite fățiș, de altfel: „timpul se măsoară în
junghiuri şi atacuri de panică” (rana). Însă asemenea admiteri pe șleau
ale crizei sunt rare, de altfel; spre deosebire de biografiștii congeneri,
Axinte nu afecționează prea mult confesiunea nudă, cultivând în schimb formula
unei anume codificări a traumei într-un limbaj reflexiv. Sau, altfel spus,
preferă autoscopia lucidă & introvertă confesiunii sentimentale &
extroverte: „mai lucid, din ce în ce mai lucid, închis până la gât, / nimic nu
intră, nimic nu iese” (soarele de neon).
Deși sursa poemelor, amintita criză existențială, e aceeași, trauma pare a se
fi metabolizat – poemele sunt mai scurte, mai brevilocvente, și implicit mai
intense, coagulând în jurul unor imagini frapante: „amintirea cu tine rupe ziua
în bucăţi, / da, în zorii zilei am văzut
atât de mulți fluturi căzuți, // nu ți-am zis nimic, / și tu mi-ai ieșit prin
piele, / mai liberă de mine ca viaţa lăsată în urmă; // asta a fost ziua, să păşim prin ea / să ne
zvârcolim în lumină răpuşi de neîncredere; / să ne imaginăm lumea fără noi şi
să tremurăm de frică” (amintirea).
Matei Hutopilă
Dacă
Șerban Axinte își documentează propria criză, Matei Hutopilă pare hotărât să
documenteze cât mai amplu tabăra de la Telciu; poemele lui sunt, în intenție, cronica
în timp real a întâlnirii de la Telciu, de la punctul ei origo, adică invitația de participare, până la sosirea în sat și
inițierea eposului bahic fără de care o întâlnire de poeți pare a fi
inconceptibilă. Fragmentul de film despre care e vorba e absolut delicios; documentarea
se face, cum spuneam, în timp real, filmul taberei e luat în priză directă, cu
camera de mână, ca-ntr-un fel de ilustrare a manifestului Dogmei 95 pe
subiectul Telciu; ce rezultă e nu un Dogville,
dar un Telciuville, cu Gelu Vlașin pe
post de Paul Bettany și Octavian Soviany pe post de… Nu știu exact de ce, dar
sigur nu de Nicole Kidman. Hutopilă are marea calitate de a putea face poezie
din astfel de documentare aparent non-poetice, fiind meseriaș și la montaj, dar
și la imagine – ca, de pildă, în textul de mai jos, unde SUV-ul care se
transformă întâi în fluturi, apoi în căcat e imaginea care insolitează
videoclipul și-i dă vibrația fantasmatică a poeziei: „pun muzici și nu știu cum am ajuns la dezastre / cîte tornade, cîte
accidente, faze comice, îi ia vîntu lu una fusta în direct / rămîne în chiloți,
de la asta, apoi, clipuri cu pîrțuri etc / și toate se petrec live, ca la otv
// undeva la ruși un suv alunecă pe contrasens cu viteză maximă / se preface în
fluturi / ba-n căcat se preface. / mătușa natalia moare mi-e rușine să-i
vizitez nici timp n-am și eu caut rime” (hai cu youtube hai cu inspirația hai cu starea).
Gheorghe Iova
Textele lui Gheorghe Iova ar fi putut fi la fel de
bine scrise în tabăra de la Telciu sau într-o întâlnire optzecistă de aiurea –
în fapt, cum am aflat ulterior, ele ar fi scrise prin anii 70; însă, dincolo de
amănuntul chronologic, inaderența lor la ocazia taberei este una programatică –
fiindcă Iova, aflăm dintr-un poem, își înțelege viața ca pe o perpetuă căutare
a ocaziei unor poeme (căutare, nu găsire!; diferența e capitală), chestiune
care îl îndepărtează la fel de perpetuu de sine: „viaţa mea / nu este decât căutarea ocaziei unor poeme / acest lucru s-a întâmplat şi atunci / am dorit să
exist o existenţă pe care o închipuisem / care a rămas în amintirea mea cu următoarea descriere / îndepărtarea mea de
mine în existenţă”. Prin urmare, inaderent la ocazia poemelor, poetul e
inaderent la sine însuși; existența îi e cumva subjonctivă, eventual optativă,
„dorește să existe o existență pe care și-o închipuie”, ca să-l parafrazez –
vrea, adică, să transforme subjonctivul într-un indicativ tranzitiv. Textele
lui Iova sunt așadar exerciții de gramatică ontologică. A imagina înseamnă a da
un grad de existență – unei situații sau unui om; adică a-i clarifica relația
cu inexistența: „a se imagina un om care spune încă exist / rezolvând astfel
raporturile sale cu propria moarte”. N-aș vrea să se înțeleagă din asta că
textele lui Iova sunt arid-teoretizante; mă rog, teoretizante sunt, ba chiar cu
asupra de măsură, dar aride deloc – exact atunci când trebuie, câte o imagine
sesizantă electrizează poemul și-l face nu doar inteligent, ci și emoționant
(& viu): „picioarele mele în apă şi apa lumina culoarea pielii şi / imaginea
plutea pe apă / şi am avut îndrăzneala să spun o propoziţie oarecare / şi am trăit această îndrăzneală şi am fost fericit”. Prea
frecvent s-a vorbit despre textualism (fie al lui Iova, fie în general) ca
despre un mod de a scoate subiectul uman în afara literaturii; s-a spus că
autogenerarea textului implică exilarea (ba chiar moartea) autorului. E, o spun
neted, o prostie; după cum se vede și din cele de mai sus, textul pune în
existență un subiect, nu-l anulează. Textul e „dâra” (Marin Mincu dixit) existenței, o urmă a ființei
precum cea lăsată de omizi: „ ca şi cum noi am sta am primi / lumea ca pe un şuvoi de texte care se acoperă unele pe altele / ca o
invazie a omizilor”. Textualismul
lui Iova e, una peste alta, surprinzător de apropiat de al lui Mincu – un deloc
paradoxal textualism existențialist.
Ioana Miron
Poemele Ioanei Miron sunt și ele tot o cronică a
întâlnirii de la Telciu, un epos referențial cu personaje precum Krista, Radu,
Șerban ș.a.m.d. Diferența față de poemele-cronică ale lui Matei Hutopilă e că,
deși în textul de autoprezentare Ioana Miron spune că „scrie post-douămiist,
deși a crescut cu douămiiști”, poemele ei sunt douămiiste sadea (în vreme ce
ale lui Hutopilă nu mai seamănă cu nimic din poezia douămiistă); iată o mostră
de poem în care „depresiile” și „atacurile de panică” douămiiste vin să încheie
rinforzando o enumerare aluvionară,
și ea destul de douămiistă, de altfel: „la Telciu am aflat că fâznă și băgău e
cam aceeași treabă / și că femininul de la tren e tunel / la Telciu am aflat de
ce nu pot fi Dalai Lama / nici tu nici tu și nici tu / la Telciu dăm pe gât
depresii atacuri de panică”. Departe de mine gândul că asta ar fi un lucru rău;
ba chiar dimpotrivă, cred că textele de aici ale Ioanei Miron sunt ce a scris
ea mai bun până acum (o urmăresc cu mare încredere). Țineam doar să consemnez
inexactitatea auto-caracterizării; crescută cu douămiiști, cum singură spune,
imaginația Ioanei Miron e cel mai eficient catalizată tot de imaginarul lor. Ea
are, de altfel, toate calitățile necesare unui poet remarcabil: știe să vadă – adică să facă, în doi timpi și
trei mișcări, o imagine acută din fleacuri al căror potențial cei mai mulți nu
l-ar fi sesizat. Ca aici, de pildă: „deasupra mâinilor
plapuma / o piele de shar pei / încălzită”. Știe, de asemenea, cum să
ia un clișeu și să-l insoliteze, să-l facă nou – ceea ce e poate cel mai
dificil lucru în poezie. Ca aici, unde reușește să vorbească despre depresia
nocturnă (chestiune uzată & abuzată de douămiiști) într-un fel în care
nimeni n-a mai făcut-o: „ei, și? cum rămâne? / la noapte ai să-ți apuci de păr / hlizeala din timpul somnului ai să-i dai
un castron cu lapte să / lipăie fericită // ai s-o crești ca pe-un pui / de
cățea”.
Anca Mizumschi
Ciclul de poeme al Ancăi Mizumschi, 11 poeme degeaba și un cântec de supărare, își ia și el în serios misiunea
de a face o cronică a taberei de la Telciu – personajele care apar cel mai
frecvent fiind Tavi și Ofelia, rezonatori ideali ai ei, pe cât se pare. Ceea
ce-l individualizează numaidecât față de celelalte cronici ale taberei este amestecul
(altfel cu totul implauzibil) de sapiențial șaizecist și metafizic nouăzecist.
Iată, în ce privește sapiențialul, un scurt poem-aforism, pe care l-ar fi putut
semna oricând Blandiana sau Paler: „Pȃnǎ la urmǎ, / cȃta cenuşǎ / ȋţi trebuie / ca sǎ renaşti / la nesfȃrşit?” (Un calcul). În ceea ce ține de metafizica nouăzecistă – ei bine, practic
nu există poem în care, oricât de prozaic și banal începutul, finalul să nu
înregistreze un derapaj metafizic. Nu există, în poemele Ancăi Mizumschi, nimic
într-atât de banal încât să nu poată fi transmutat fără prea mare efort în
metafizic. Iată un exemplu în care, plecând de la o tăcere a lui Octavian
Soviany, se ajunge în patru-cinci versuri scurte la „a treia zi după
Scripturi”: „Tavi tace. Din cȃnd ȋn cȃnd / prin gura lui plutesc
fluturi morţi / care vor ȋnvia / dupǎ ce noi vom pleca / de la Telciu / a
treia zi / dupǎ Scripturi”
(Epifanie). Virajul
acesta brusc înspre metafizic și suprareal îmi amintește insistent de finalul
din Arizona Dream, filmul lui
Kusturica, în care o ambulanță obișnuită își ia, pe nepusă masă, zborul spre
cer. Poemele Ancăi Mizumschi (nu numai cele din antologia de față) sunt o flotă
de astfel de ambulanțe, decolând ca gărgărițele spre cer.
Radu Nițescu
Textele din antologia de față îmi întăresc convingerea
că, dintre poeții aflați în jurul vârstei de douăzeci de ani, Radu Nițescu e
cel cu imaginarul cel mai articulat & individualizat. În poemele mai ample de
aici (cui e gata să ceară, cȃnd
tu treceai pe Ponte Santa Trinita, cȃtă stridență, mai departe de parcurile), Radu Nițescu
e cu adevărat post-douămiist – pentru că la el e în
ebuliție & în act un cu totul alt tip de imaginar decât cel al generației 2000;
diferența vine în primul rând din aceea că imaginația nu mai e egocentrată
& egoficționară. Eul nu mai e centrul unic al universului, iar raza de
acțiune a observației nu mai are miopia solipsistă a douămiiștilor. Poemele lui
Nițescu aglutinează imagini și informații din zone cu totul eterogene și
dispare ale lumii, oarecum cărtărescian ca tehnică, dar cu totul diferit ca
scop; unde era la Cărtărescu jubilație, la el e depresie, tot ce era uman la el
e iremediabil post-uman. Nu pot decât să citez amplu, pentru a ilustra
deopotrivă tehnica și viziunea: „poate că prin
țeava de gaze se fȃțȃie noaptea, / ca o babă pipernicită, / poate prin țeava de
gaze trece metroul din Londra, ducȃnd o mȃnă de oameni / la Mile End, / poate
prin țeava de gaze curg deşeurile unui mare abator înspre Mediterană, / poate
nesfȃrşite aliaje de zinc şi cupru şi aluminiu şi uraniu sprijină un / război,
/ Marele Gustav trage în Marele Gustav şi asta de fapt / se aude, // la fel cum
subteranele orbilor pot fi acolo, mărețe, oferind inimi / distruse & minți
în agonie cui e gata să ceară, / sau un deşert în care urina devine floare
smintită, / o groapă de gunoi în putrefacție, un cimitir de maşini, / sau
agonia străzilor improvizate, amestecȃnd / zgomote şi lumini şi şobolani roşii,
/ toate astea pot fi acolo”. La fel ca la douămiiști,
viziunea se naște din tot „ce face un om / lăsat singur în / mintea / lui”; însă, spre deosebire de ei, Nițescu nu e
deloc contaminat de solipsismul douămiist, ci are o forță
remarcabilă de a inventa lumi stranii, figmenta
heterocosmica, heterocosmii la care douămiiștii ortodocși nu au acces. El
e, cred, unul dintre cei câțiva poeți tineri care pot inaugura cu adevărat
post-douămiismul.
Ioan Pintea
Dintre
toți participanții la tabăra poetică de la Telciu, Ioan Pintea este singurul
care face playback, venind cu poemele
de acasă, ba chiar gata publicate – tot grupajul de aici este preluat din Casa teslarului, volumul lui din 2009. Însă, ce-i drept, genul mistic,
apărat și ilustrat cu atâta fervoare în scrisul lui de Ioan Pintea, nu se prea
pretează improvizației – tocmai fiindcă Spiritus
flat ubi vult, nu poți avea pretenția să-L aduci ca să-ți inspire poemele
în funcție de agenda personală, adică taman atunci când alegi să te duci în
tabără de poezie la Telciu. Așa încât bine a făcut Ioan Pintea să trimită
pentru antologie poeme încheiate la toți nasturii straiului preoțesc: fiindcă,
dacă există vreo carte de poezie contemporană care să ilustreze strălucit
posibilitatea și chiar necesitatea poeziei mistice, atunci Casa teslarului e aceea. După cum, de altfel, întreg scrisul lui
Ioan Pintea e o ilustrare a posibilității epifaniei în plin secularism &
dezvrăjire a lumii – nu numai în poezie, dar chiar și (sau poate mai ales) în
jurnalul lui recent & atașant, Proximități
și mărturisiri, scrisul lui e o demonstrație a modului în care conștiința
mistică poate coabita, și încă in good
standing, cu lumea dezvrăjită. Calitatea principală a poeziei lui Pintea e
că, mistică fiind, nu are totuși repulsie față de mundan; așa încât el poate
lesne traduce (trans-duce, într-adevăr) sacrul în sensibil, găsindu-i cu bun
instinct corelativul obiectiv în imagini de toate zilele ale lumii – precum în
remarcabilul poem călugăriţe pe schiuri
sau seducţia gravitaţiei, poate favoritul meu din tot volumul.
Ofelia Prodan
În ciclul cuibul de
viespi, Ofelia Prodan se achită și ea de datoria dresării unei cronici a
taberei de la Telciu; îi iese și ei o cronică puternic individualizată,
semănându-i ei și nimănui altcuiva – adică una fantastă, cu scenarii și
scenerii mirobolante, în care, de pildă, poeții participanți se înghesuie
într-o căruță care se va precipita în gol, pentru ca apoi toți să leviteze bine
mersi până în paturile călduroase din vila lui Vlașin. Sunt, de fapt, un fel de
cartoons poetizante & absurde, în
care caracterizările poetice și exacte ale mai fiecărui personaj sunt dublate
aproape subversiv de happening-uri
trăznite și savuroase – preferatul meu fiind cel în care o văcuță se transformă
în striperiță, iar striperița în... Nicolae Tzone: „văcuţa sare / pe
măsuţa din foişor, se scutură bine / şi
sub ochii noştri se transformă în striperiţă. / noi, paşnici, apatici.
striperiţa îşi face numărul / spectaculos.
Şerban întinde mâna instinctiv / şi îi strecoară bani în sutien. striperiţa / strâmbă
din nas, se scutură bine / şi se transformă în Tzone. noi, paşnici, apatici. / Tzone
se strofocă, îşi execută numărul, / noi aplaudăm cu patos, Tzone / în culmea
fericirii, se pregăteşte pentru numărul / următor în care noi vedem cum se
transformă / în văcuţă şi ne dă lapte proaspăt direct din ugerele / umflate de
emoţii transpersonale.” (scary movie).
Octavian Soviany
Om
de cuvânt, Octavian Soviany încearcă și el să facă o cronică a taberei, precum
aproape toți ceilalți. Și face lucrurile așa cum ar trebui ele făcute – adică
dă numele celorlalți participanți, îi face personaje sadea, face chiar aluzii
la textele lor, precum de pildă aici, unde face tag la Gelu Vlașin: „Patru
din noi / au fost tratați la / psihiatrie” (tabăra de la tranzbordare). Însă, oricât de abitir s-ar strădui Soviany să
țină o cronică sadea, imaginația lui apocaliptică & necroforă e mai
puternică; vrând cu tot dinadinsul să vorbească despre tabără, poemele lui
epice și verticale (cu versuri compuse adesea din câte un cuvânt-două) ajung
adică să descrie umbre de cai care transportă umbre de oameni într-o lume
care nu mai e decât umbră – așa încât, dacă ar fi să-l judecăm după poemele lui
Soviany, Telciul e o lume decorporalizată, derealizată, ca-n cercul infernal al
lui Dante din al cincilea cânt al Divinei
Comedii. Ca la toți marii melancolici, realul e și pentru Soviany într-o
masivă hemoragie de substanță; iar textele lui sunt încercări disperate de
oprire, sau măcar de compensare, a ei. Și tot din excesul atrabilar îi vine lui
Soviany și reflexul thanatofor – adică asocierea imediată a oricărei
gesticulații cu semantisme funebre. Spus simplu, la orice s-ar gândi, Soviany
se gândește de fapt la moarte. Reușește chiar performanța de a asocia moartea
până și cu basmele copilăriei: „Știi, anca
mizumschi, sus la izvoarele rebrei, / moartea poartă mereu o pălărie de pădurar
/ și seamănă poate cu tăietorii aceia de lemne / din poveștile fraților grimm” (la izvoarele rebrei). Pe lângă Soviany, până și Ecleziastul pare
hâtru.
Krista Szöcs
Krista Szöcs nu prea e
ascultătoare de data asta: nu se achită de datoria de a produce o cronică a
taberei. Și bine face că nu-i ascultătoare – fiindcă textele ei de aici reușesc
deja să configureze o nouă Kristă, diferită de cea din volumul ei de debut, Cu
genunchii la gură, apărut abia acum câteva luni. Nu vreau prin asta să
implic vreo nuanță defavorabilă pentru poemele din cartea de debut – ele au
toată aprecierea mea, cartea ei, așa cum am mai spus la lansarea ei, e unul
dintre cele mai promițătoare debuturi de anul ăsta. (Nu degeaba l-a entuziasmat
pe Ion Mureșan!) Constat doar că, într-un timp scurt, Krista Szöcs s-a
individualizat și mai pregnant. Textele ei sunt, acum, mai definite – adică și
mai vizuale, dar și mai directe. Poezia ei face economie de imagini – dar, când
e nevoie de ele, știe la fix unde și când trebuie introduse. Iată un exemplu,
în care e de remarcat instinctul ei de a nu încerca să explice sau să motiveze
contextual o imagine stranie; o lasă așa cum vine, și bine face: „acum când inutilitatea
îmi zguduie creierii / îi întinde pe podea / nicio amintire nu-mi mai face bine
/ abilitatea de a înțelege că fiecare e singur / nu a ajuns aici / doar pereții
albi care înghit / tot ce a rămas mai bun / și urechile umede ca două / creaturi
gigantice / în beznă” (în cinci pași, 2). De asemenea, a învățat ce e
dezabuzarea sentimentală: „temerile din copilărie / apar / când aș vrea să uit
/ că ești aici / și mâna se strecoară / sub bluză / sânii mei promit / adăposturi
/ din cele mai sigure / palmele tale nu / promit nimic” (plusunu).
Într-o poezie cu prea mulți diezi la cheie, cum e cea de azi, e un mare curaj
să scrii astfel – adică mizând pe bemoli și pe subtonalități. Krista Szöcs are
marele & rarul curaj al discreției – care, pentru mine, e decisiv.
Nicolae Tzone
N-aș fi crezut că un poet
suprarealist poate să fie atât de cuminte! Însă Nicolae Tzone ține să-mi
spulbere prejudecata asta și, cumințel ca un alumn, se conformează pactului general
și scrie și el cronica în versuri a taberei de la Telciu. Însă cumințenia lui e
numai de formă, ce-i drept – fiindcă pe fond e exact atât de zăltat-surrealistă
pe cât te-ai aștepta. Ochiul suprarealist, deschis cuminte înspre afară, se
deșteaptă înăuntrul poemului și transcrie conștiincios tot ceea ce ceilalți
n-au cum să vadă. Ca orice suprarealist sadea, Tzone vede tot ceea ce nu se
vede, recte toate lucrurile ascunse de la facerea lumii – așa încât
toate mișcările zilnice & banale din tabără devin la el gesticulații
mistice, maximaliste, psihopompe, teofore. Mai pe șleau, prefăcându-se că
vorbește despre Gelu Vlașin, Anca Mizumschi, Soviany, Radu Nițescu, Krista
Szöcs, Iova ș. cl., poetul ajunge cât ai
clipi să vorbească despre îngeri, moarte & dumnezei. Ba nici măcar nu-i
nevoie să vorbească despre oameni pentru a ajunge la numinos & ousia;
iată, de exemplu, acest poem în care ne spune că mănâncă prune „dulci și
zemoase” în grădina lui Vlașin și, în clipa următoare, „este exact minutul în
care dumnezeu are ochii / complet închişi şi pe dinafară şi pe dinăuntru / cîinele
roşu din grădina lui vlaşin îmi linge picioarele / până când mi se fac albe ca
laptele / câinele alb mă roagă să-l dezleg cu un glas foarte apropiat / de
limba omului” (telciu întâmplările de
sub nuc, 2). De la prunele dulci și zemoase la ochii închiși ai lui
Dumnezeu e un scurtcircuit pe care numai psiheea suprarealistă poate să-l
producă. De notat că toate cele cinci părți ample ale poemului cu întâmplările
de sub nuc sunt scrise, după cum ni se indică în final, într-un singur minut,
aproape de miezul nopții – minutul de răpire în duh & grație al
suprarealității: telciu 22 august h 23,47. Cine, pe-un astfel de
minut...
Răzvan Țupa
Ca
întotdeauna, ingeniul administrativ-organizațional al lui Răzvan Țupa e la
înălțime: acolo unde ceilalți scriu cronici ale taberei de poezie, el edifică
însăși Constituția Republicii Poetica – nu un proiect al ei, ci chiar
Constituția de-a gata, cu douăsprezece articole relativ detaliate, așadar una slim
și ușor de memorat. Fiecare articol, pastișând & fagocitând morfosintaxa
constituțională, precizează starea poetică, suveranitatea, cetățenia, limba
oficială, simbolurile oficiale, capitala și alte chestiuni legate de
funcționarea Republicii Poetica – al cărei președinte ideal ar fi, de altfel,
Răzvan Țupa însuși. Acum, dincolo de eventualele observații despre
constituționalismul & lupta prezidențială din Republica Poetica, țin să
spun că proiectul acesta comunitar e cât se poate de natural la un poet care,
prin tot ce a făcut, a demonstrat o înțelegere fundamentală a poeziei ca relație.
Trecând de la relația între poet și cititor la o formalizare a relațiilor între
toți poeții și toți cititorii de poezie, Răzvan Țupa nu
procedează decât la o extindere a domeniului luptei. Ca apetit & gusto
teoretizant, Țupa e Iova al douămiiștilor, cu nuanța că, dacă Mecca lui Iova e
textul, pentru Țupa aceasta e relația poetică. O spune el însuși mai bine decât
oricine: „tot
ce am crezut vreodată despre cineva / era numai o formă concretă de-a afla / cum,
cât şi unde se întâmplă persoana mea” (inter-titlu: un mod de trezire aspru).
Sau, altundeva: „proiectaţi toţi în / acelaşi poem relaţional fără sfârşit din
/ care măsori cu suflarea ce am putea să fim noi toţi” (republica poetica).
Gelu Vlașin
După
cum era normal și dezirabil după toate legile ospitalității, Gelu Vlașin se
comportă și aici, în paginile antologiei, ca o gazdă perfectă. Se asigură
adică, înainte de a se ocupa de sine, de buna dispoziție a invitaților. Le
scrie pentru aceasta catrene intertextuale și glumețe, personalizate ca la
plăcintele cu răvaș: „la trenul prăbușit / i-o cale-atât de lungă / că mii de ani i-au trebuit / lui iova
să ajungă J”. (Da, emoticonul e al lui Vlașin însuși – și
demonstrează, o dată în plus, intenția sa de gazdă responsabilă cu antrenul
& humorul.) Sau, în ce privește componenta feminină a lotului de invitați,
procedează la versificații galante, pe bunul și vechiul tipic al curtoaziei de
rit latin (franțuzesc sau hispanic): „aș fi fost gurul meduzelor dacă mediterana era
la telciu / aș fi fost o stea de mare căzătoare călătoare dacă / ar fi fost
krista tristă la mare / sau poate aș fi fost chiar o cometă cochetă dacă / ioană
stătea cu mine mai mult la șuetă / în fine / poemul ăsta mă face pe mine să mă
/ gândesc pe bune mai bine la fantasmele zilei de mâine”. Abia apoi, după ce
oficiile de gazdă au fost asigurate, trece Vlașin și la propria poezie – care e
alive and kicking, precipitând în
imagini fulgurante: „ea stă purșisimplu în
mijlocul mansardei și / cântă un cântec de leagăn / printre coapsele ei trec
batalioane de / versuri hermafrodite”. După cum sesizantă e și imaginea din
pasajul de mai jos, în care Vlașin are ochi să vadă că Octavian Soviany și
Gheorghe Iova sunt scânteietori, în cel mai propriu înțeles al cuvântului: „încă
nu s-a stins lumina din / republica poetică telciu și / lumea bună s-a retras
în tunelul de / la poalele muntelui când / octavian a bătut palma cu iova / scânteile
au început să țâșnească precum / niște focuri de artificii din /
siria/egipt/iraq și pakistan”.
Are
dreptate Vlașin: încă nu s-a stins lumina din Republica Poetică Telciu. De
fapt, abia ce s-a aprins. Și aș putea pune pariu că aprinsă va rămâne.
4 comentarii:
Eu sunt depășit. Ciupește-mă și zi-mi că e adevărat. Eu nu înțeleg o mare parte din poezia actuală. Sunt unii poeți care îmi rețin atenția. Dar sunt alții a căror poezie, apreciată de critici, mă pune cu spiritul în în mare dificultate.
Am scris poezii. Nu am publicat și nici nu am cerut părerea decât de la Alex Ștefănescu cu mai mulți ani în urmă. A fost pozitiv în apreciere. M-a încurajat să continui. Dar eu m-am lăsat. M-am pierdut în activități de altă natură.
De câteva luni, m-am apucat de blogging. Am scris și câteva poezii, oarecum în joacă, dar apoi m-am implicat mai serios.
Dacă nu ai altceva mai bun de făcut, te invit pe blogul meu, la rubrica Poerezii - http://comicultural.blogspot.ro/ . Spune-mi, te rog, și mie, dacă m-aș reapuca serios de poezie, ce am scris acolo promite un poet de reținut sau trebuie să-mi iau gândul?...merci... mă mai uit puțin prin blogul tău...
Salut, m-am uitat pe blogul tău.
Mă bucur că mi-ai scris - e ceva demn de remarcat în textele tale, o anumită dexteritate lingvistică & o pasiune pentru poezie care-mi dau încredere.
O să-ți spun acum câteva banalități.
Curajul unui scriitor se măsoară şi în cantitatea de sine pe care o livrează în poem. În livrarea propriei vieţi în text. Or, tu nu-mi oferi aproape nimic din viaţa ta concretă în textele astea. După ce le citesc, aş vrea să ştiu cine eşti, ce-ţi place, ce deteşti, cu ce te ocupi etc. Fă-le cât mai personale - paradoxul e că, cu cât sunt mai personale, cu atât vorbesc mai multor oameni.Acum, principala problemă a poemelor tale e că discursul tău are uneori tendinţa de a fi prea metafizic. Adică prea explicit metafizic. Americanii, cu geniul lor democratic, au democratizat şi poezia. N-au mai acceptat ca poemul să implice o relaţie de putere între un poet oracular, iniţiat în mistere metafizice, supraom liric, şi un biet cititor omenesc, prea omenesc. Poezia, şi-au zis ei, trebuie să fie discuţie de la om la om, în limbajul omenesc cotidian. (Ceea ce nu înseamnă un refuz al metafizicii, ci o camuflare a ei în formele cotidianului.)
Asta aş zice că e de făcut şi în ce te priveşte: să democratizezi poezia. Mai puţină retorică oracular-metafizică, mai multă umanitate cotidiană. Mai puţină transcendenţă, mai multă ironie. Şi cât mai mult cotidian - cu condiţia să ştii să observi acele zone din cotidian în care se ascunde metafizicul.
Sunt foarte curios cum vor arăta textele tale după baia asta de cotidianitate. :)
Şi citeşte cât mai mulţi poeţi contemporani - te vor face să creşti mult mai repede decât crezi. Se vede că ai lecturi bune și foarte bune din clasici, dar mai nimic de după Nichita Stănescu & Marin Sorescu, să spunem. E imposibil ca, dacă citeşti câteva zeci de poeţi (de la Mircea Ivănescu la Leonid Dimov, de la Ion Mureşan la Ioan Es. Pop şi Cristian Popescu, de la Claudiu Komartin la Dan Sociu sau Dan Coman etc.), să nu găseşti măcar doi-trei cu care să simţi că ai ceva în comun.
Iar atunci vei înţelege mult mai precis ce ai de făcut. Şi abia aştept să citesc textele tale scrise după înţelegerea asta.
Sărbători fericite,
Radu
Ai punctat de parcă m-ai cunoaște de ani de zile, nu de câteva zile...Se vede literatul pursânge din tine.
Oricum, ți-am zis, nu am scris prea serios pe blog, iar textele scrise în ultima lună fac parte din niște tematici impuse în cadrul unui mic cenaclu online, în care sunt invitați să scrie cei cu simțire lirică. Cu simțire de orice fel. Așa e, m-am înecat în transcendențe. Benevol. Autoextaziat de plăcerea versificației în care să surprind înlănțuiri de cuvinte care să anestezieze oarecum auzul. Nu am vrut să sacrific fondul, dar așa e, abordez încă un stil învechit.
Citesc și poezie contemporană. Și voi aprofunda lectura din poeții sugerați de tine. Deja am început. Cu tine. ”Ce-ţi spune unul dintre morţii tăi
cei mai dragi, cel mai iubit dintre morţi,
când te lasă inima să-l visezi :...”
OK. Baie de cotidian și de profund personal. Și te voi trage de mânecă în curând, cu speranța că nu te agasez.
Sărbători de vis să ai!
Aștept curios să văd textele tale ulterioare, sigur că nu mă agasezi.
Însă eu ziceam să începi cu poeți buni, nu cu mine. :)
Sărbători fericite,
Radu
Trimiteți un comentariu