Raluca Șandor Gorcea. Un debut subevaluat
Unul dintre debuturile cele mai ghinioniste de anul trecut este cel al Ralucăi Șandor Gorcea - anume Când ești obosit vrei acasă, Herg Benet, 2012. Merita o atenție superioară celor câteva cronici pe care le-a înregistrat - cea a lui Bogdan-Alexandru Stănescu din Suplimentul de cultură, distrugătoare, este în fond, citită în antifrază, un elogiu à son insu, fiindcă numai în pozitiv pot eu unul citi o cronică al cărei final sună astfel: „Din păcate, aici nu prea răsare cetatea blestemată de zei, ci doar un lung text, plin de sensibilitate și sinceritate”.
Iată mai jos câteva mostre de sensibilitate & sinceritate - „cei doi mari dușmani ai poeziei adevărate”, după cum spune BAS în continuarea citatului de mai sus. Știind că, în principiu, are dreptate, nu-s totuși de acord până la capăt cu el; aș spune mai degrabă că-s două calități necesare, dar insuficiente ale poeziei - fiindcă, fără tehnică, nu valorează prea mare lucru. Însă Raluca Șandor Gorcea are, cel mai adesea, un control tehnic lucid, care o ajută să nu derapeze în sentimentalism & verbiaj, riscuri majore la o astfel de poezie & astfel de temă (aici BAS are, firește, dreptate). Poemele de mai jos arată, sper, de ce am încredere în ea.
Raluca
Șandor Gorcea
Când
ești obosit vrei acasă, Herg Benet, 2012
cu
cheia la gât
îți dai seama
viața începe de fapt
când te urci prima oară pe
bicicletă
și agăți zmeul de ghidon
apoi muști dintr-un măr
și sar schije de lumină și
iarbă
apoi vine zâmbetul ei cu viteză
din urmă
ca un boomerang
zâmbetul ei
un buchet de baloane
colorate
spărgându-se în curcubeu
deasupra
blocurilor
zâmbetul ei de heliu
înălțând întregul cartier
cu stația autobuzului 5
japonezele de la colț
cofetăria în turbion de ecleruri,
napolitane
tarabele pieței cu ridichi,
cireșe, salata la 1 leu
bibeloul vândut de tanti de la
III
și tufele de iasomie
și bătătorul de covoare
bigudiurile și florăresele
farfuriile mici de dulceață
și
bicicleta ta
prima ta bicicletă cu zmeu
doar tu rămâi
ghemuit în burta luminii bătrâne
tu
rămâi
și soarele e un frisbee
ea ți-l aruncă dintr-un capăt
al verii
pedalează pedalează
să-l prinzi în celălalt
chestii
de pe drum
atunci ne întorceam de la școală
pe jos
deasupra ghiozdanelor erau
agăţate vrăbii
și mai sus sârme de telegraf
și copacii
și apoi
se întindea un cer de cocă în
care modelam
direct din pleoape
ca la atelier
continente cu rinoceri și girafe
pe mihai viteazu și cheia sol
planeta saturn
și orice altceva
mai citeam dar nu puteam vedea
prin cartier
sau la zoo
uneori ne era poftă de cozonac
atunci treceam pe lângă brutărie
și mâncam câte o pâine
întreagă
până ajungeam acasă
era fierbinte și moale
așa cum puteam băga mâna în foc
că
e dumnezeu iarna
în siberia
care e oricum
foarte departe
și noi nu o să ajungem niciodată
acolo
la El
pe
vremea când lângă blocul nostru zburau o grămadă de fluturi
îţi amintești Ioana
mâncam șarlotă la cornet din
staţia lui 5
aerul era un autobuz de vanilie
traversându-ne leneș gura
aveam cheile atârnate la gât o
lălăiam pe stradă
râsul nostru mușca din lume ca
dintr-o tabletă de glucoză
peste noi
cerul întindea o umbră perfectă
atunci tu aveai cele mai frumoase
jucării din cartier
cu care nu aveam voie să ne jucăm
iar
eu o aveam pe mama
cu mâini subţiri ea
îmi făcea două cozi
simetrice
mâinile ei erau aromate ca o
citronadă
care mergea cu o prăjitură
„Pitic“
apoi alergam după fluturi pe
maidanul de lângă bloc
mereu împreună trupurile
noastre
erau două rachete albe ca în
cântecul ăla din film
spărgând orele una câte una
creșteam în tăcere
ne juleam coatele genunchii și
după amiezele se făceau roșii
roșii ca niște cravate făcute
ghem
roșii
ca
zâmbetul unei comandante de
detașament
mai știi serile de duminică
miroseau a șampon de urzică și a oţet
era mirosul tristeţii
și peste tot se deschideau
geamuri și eram cu toţii chemaţi
acasă
știi Ioana
aș vrea azi să mă cheme
acasă
din nou
și tu nu te-ai supăra dacă aș
pleca
fără să mai stau măcar
5 minute și gata
când
ești obosit vrei acasă
erau lucruri simple
mirosul de săpun și fier de
călcat încins
soarele de toamnă ca o vulpe
sărind
pe acoperișuri,
pe blocuri, până în balconul
nostru
înfășurându-se moale în jurul
lumii,
erau Mama și Tata
atât de înalți decupând aerul
bucătăriei
și privirea mea se ridica în
zepelinul auriu al luminii dintre
ei
– era o bucătărie plină de
dragoste
seara se vărsa încet în camere
umplând spațiul dintre
mâna mamei și spinarea galbenă a
pisicii
dintre masa cu farfurii si ardeii
puși la copt
dintre păsări și aripile lor
întinse
când plecau
timpul se mula tăcut pe casa
noastră,
pe șotroanele colorate
cu fetițe în prelungirea lor
unu, doi, trei
patru-cinci
hai acasă
mai lasă-mă puțin
încă
puțin
șase
șapte
opt-nouă
ai obosit e târziu
erau lucruri simple
hai
acasă
amiaza
fetiţa
doarme cu pumnii
strânși
pumnii
fetiţei au mărimea și culoarea
unei
caise
luminează
sub pătură
înot
până acolo
pe
întuneric
unde
ajung
se
deschide
o
toamnă
în
care suntem toţi
și
ne ţinem de mâini în jurul mesei
ca
în filme
pe
masă un coș mare
cu
fructe
în
fructe e foarte liniște
când
mușcăm
liniștea
ne intră în gură
și
ne înghite
fetiţa
respiră ușor
cum
vântul umple apoi golește
o
pânză colorată
5 comentarii:
îmi permiţi să preiau textele pe blogul ADN literar?
Excelente textele. Subevaluat, caz aproape tipic pentru cercurile de prestigiu din poezia recenta si ierarhiile aferente...
Cenaclul ADN literar: Nu am eu copyrightul lor, dar sigur e OK să le preiei.
Anonim: Nu cred că-i vorba de „cercuri de prestigiu”, ci mai ales de faptul că au cam dispărut cronicarii literari. Dacă între 2002 și 2008-2009 erau cel puțin 20 de cronicari săptămânali activi și buni (unii chiar foarte buni), acum îți ajung degetele de la o mână să-i numeri. Nu sunt ochi care să vadă - la propriu, vreau să spun. Asta-i problema reală.
Multumesc, Radu Vancu. Pentru citire si incredere. Adevarul e ca vorbim de un volum inegal,ca multe altele.Sunt acolo si texte care nu ar fi trebuit incluse,stiam asta,dar dintr-un soi,poate de lehamite de "facut curat",i-am dat drumul asa... Nu am avut asteptari si nici nu il reneg.nici vorba. Am trait cu impresia asta,ca era momentul atunci sa spun ok, sa iasa... Cronica lui BAS m-a demoralizat,admit,cum sa nu, pentru ca ataca mai degraba tema textelor mai degraba decat forma/ expresia lor. Mai stiu si ca,da,asta a fost un subiect de ...o singura data. Si ca e un subiect "rau" si greu:). SI ca sunt altii care s-au priceput foarte bine sa il...spuna. Iancu Medeea, Chivu. Dar acum,onest zic, dupa atatea luni,aproape an de fapt ,nu mai m-am gandit la vol.asta. si e o treaba tare faina sa vad ca,uite,ceva acolo tot a ramas. Multam,asadar,iar,de feedback:)
Cu plăcere, Raluca.
Și nu fi prea aspră cu tine - chiar așa inegală, e o carte vie & adevărată.
(Dar, recunosc, îmi dă mare încredere să văd că ești așa aspră cu tine. :) )
Cu, deci, drag & încredere,
Radu
Trimiteți un comentariu