Antonio Patraș despre „Frânghia înflorită”
În Dilemateca de luna asta, o cronică a lui Antonio Patraș despre Frânghia înflorită.
Adică o (probabil) ultimă cronică despre carte în (sigur) ultima Dilematecă.
O transcriu mai jos.
Poezia e artă de familie
Deşi n-avea mai mult de douăzeci-douăzeci şi cinci
de ani când l-am cunoscut, la nişte colocvii studenţeşti, Radu Vancu părea deja
un bărbat matur, stăpân pe sine, cu o experienţă de viaţă şi de lectură
superioară nouă, tuturor celorlalţi. Se recomanda drept ucenic al lui Mircea
Ivănescu, publicase un volum de versuri, vorbea şi scria formidabil, fără
ezitări, cu o competenţă intimidantă. Era în stare să ne asculte, pe fiecare în
parte, zile şi nopţi la rând, fără să dea vreodată semne de oboseală, convins
fiind că omul, oricât de modest înzestrat, nu-i o fiinţă de dispreţuit. Aprecia
mai presus de toate autenticitatea, atribuind scrisului o miză nu atât estetică
în sens strict, cât iniţiatică, spirituală, morală. Aşa se explică nota
particulară a poeziei sale, la început protocolar-caligrafică, infuzată de
modele livreşti, de „ivănescianism” (în
Epistole pentru Camelia, 2002),
pentru ca mai târziu (în Biographia
litteraria, 2006) căutarea autenticităţii să ia forma unei interogaţii
patetice, care dramatiza paroxistic opoziţia dintre „literatură” (mereu
suspectată de impostură) şi „viaţă”.
În ultimele volume în schimb, în Monstrul fericit (2008), Amintiri pentru tatăl meu şi Sebastian în vis (ambele din 2010), dar
mai ales în Frânghia înflorită (2012),
opoziţia cu pricina se estompează vădit, semn că poezia va fi devenit deja
altceva decât „un rahat de literatură” (Vancu dixit!), transformându-se pe nesimţite
în alchimie a existenţei şi „artă de familie” – o „artă” menită a celebra
patetica dorinţă de fericire a unui om profund nefericit, bântuit de amintirea
tatălui sinucigaş. Ştim însă de la Tolstoi, citat în câteva rânduri şi în
prezentul op, că toate familiile fericite sunt la fel, numai nefericirea fiind,
cum ar veni, originală. De aceea şi spune poetul într-o memorabilă formulare: „(...)
fericirea e pentru nefericiţi. Fericirea celor fericiţi e mizerie. Aşa gândeşti, şi îţi pipăi întruna inima fericită,
cu delicateţea unui elefant tânăr zdrobindu-şi liniştit craniul cu trompa”.
Tulburător e că aici, în Frânghia înflorită, dialogul dintre tată („cel mai iubit dintre
morţi”) şi fiu alternează bucuria paternităţii, versificată jubilatoriu în Sebastian în vis, cu groaza ce însoţeşte
invariabil sinistrul memento. Avem de a face, aşadar, cu nişte „poeme
lamentabile” (cum autoironic le apreciază autorul), în care clipele de fericire
diurnă sunt permanent subminate de spaima indusă inconştient, în vis („Visul ca
pedeapsă pentru fericirea de a fi împreună”). Iată şi secvenţa care explică metafora
din titlu, făcând trimitere la sentimentul tragic al existenţei, reflectat oximoronic
în paginile de faţă: „După ce i-au luat cadavrul, sub ţeava unde atârnase tati
a rămas sfoara de rafie. Am privit-o lung, moartea aştepta în ea precum mierea
în flori, proaspete şi fremătătoare ca petalele roşii din obrăjorii fiului meu
seara, când râsul îi miroase a cereale cu lapte şi miere”.
E de înţeles, prin urmare, de ce poezia va fi
asumată, în acelaşi registru stilistic, ca „o tortură tandră” prin care
„distrăm pe cei iubiţi cu agoniile noastre, ca să-i putem iubi şi mai mult”. Nu
pot să nu citez, spre exemplificare, aceste splendide versuri care vorbesc
despre amintirea vie a unei iubiri de dincolo de mormânt: „Veroni,/ când
râdeai, aerul se umfla de fluturi./ Când tăceai, era o întindere uriaşă de
zăpezi/ pe care oameni agili târau foci însângerate/ din care urmau să facă
untură/ pentu lumânările nopţilor boreale de amor./ Când făceam amor, foci cu
ochi trişti ne priveau/ băteau din lăbuţele lor caraghioase/ până când
moviliţele de grăsime ce erau/ se făceau lumină”.
Avea dreptate Dan Coman să
considere Frânghia înflorită prima
carte mare de poezie a generaţiei 2000. O carte tulburătoare despre infernala
fericire domestică, despre dragoste şi demonii ei.
Antonio Patraș
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu