Ștefan Manasia despre „Cantosuri domestice”
Ștefan Manasia a publicat în Tribuna din 1 iulie o foarte frumoasă cronică la 4 A.M. Cantosuri domestice.
O transcriu mai jos.
Despre goblenurile
domnului Radu Vancu
Radu
Vancu
4 A.M. Cantosuri domestice
Bistrița,
Casa de Editură Max Blecher, 2015
„Eu
scriu poeme cum țes gospodinele/ goblenuri, am spus.” (Canto XI)
Prietenul
meu Radu Vancu a publicat anul acesta o carte de poezie foarte frumoasă, care
dezvăluie și mai mult din intențiile, din gabaritul proiectului său literar
(sau mai degrabă biografic). Cel mai comod e pentru mine să încep prin a-i da
cuvîntul lui Andrei Terian care, pe coperta a patra, observă cît se poate de
corect: „dintre poeții români contemporani, Radu Vancu e singurul care a reușit
să-și transsubstanțieze biografia într-o epopee.” O epopee – așa cum o arată
titlul poundian al volumului de față – intertextuală, erudită, îndemnîndu-te
din toate unghiurile la o adevărată detectivistică literară.
Pe
de altă parte, rememorînd titlurile acestei opere – deja extrem de variate și
stratificate – și oprindu-mă, mai ales, la Amintiri
pentru tatăl meu (2010), Sebastian în
vis (2010) și Frânghia înflorită
(2012) – îmi vine în minte idealul cinematografic al lui Lukas Moodysson,
suedezul care își concepea filmele, de la un titlu la altul, ca pe niște
lovituri de ciocan din ce în ce mai bine aplicate în țeasta omului comod. Cu o
sîrmă funcțională dar ruginită, Vancu zgîndără trauma personală, rana necicatrizată
ever. În poeme suple și filiforme, memorabile și cantabile: cele XLV de Cantosuri domestice scrise la ceasul
primei dimineți, 4 AM, cînd aurora cu
degete trandafirii a bunului Homer abia dacă atinge mansarda lui Vancu Family.
Pentru că centrul magic al galaxiei Vancu este apartamentul, cu aromele bucătăriei și cărțile, jocul LEGO al
micului Sebi (nu întîmplător, LEGO devine o metaforă a poemului, din piesele
căruia poți remodela/ordona universul).
Ziceam
că Radu sfredelește trauma și trauma devine motorul & combustibilul poetic,
într-un mod în care – în literatura română recentă – am mai văzut numai la Ion
Mureșan, în Cartea Alcool. Cu Muri și
Mihai Eminescu, mai vreau să notez aici pînă nu uit, Radu mai împărtășește
pasiunea pentru adjectivul dulce, și
un fel de stare narcotică, tandru-resemnată în fața Texistenței. Uneori abuzul
de dulce și diminutive – într-un
topos ce se întinde de la măcelărie la cofetărie – duce la sațietate și,
paradoxal, la o anume neîmplinire poetică. Cartea se sprijină, însă, din
fericire, pe destule poeme lucrate superb, unde Radu Vancu înscenează, poate,
tot ce a dat el mai bun în materie de imaginație necrofeerică, autoironie,
sprinteneală citațională, armonie prozodică, monolog cvasiteatral, clovnerie
benignă. Iată unul din textele mele preferate, Canto XXXII, pentru că acesta este, de fapt, o splendidă
introducere a clanului, care primește
abia acum un fel de aură și străbate parcă o lumină tonică de desen animat
urban: „Cînd soarele te privește ca un psalm/ răzbunător, nu mai e nimic de/
făcut. Știi ce ai de făcut, așa că// după ce-l iei de la grădiniță/ coborîți
încet prin poienița de/ zade (cum or fi arătînd// zadele?) spre căsuța
coșcovită/ și dulce din mijlocul minții. Îl/ strîngi emoționat de mînuță, e/ ca
atunci cînd te-ai dus cu tata/ cu cortul (nu te-ai dus niciodată/ cu tata cu
cortul) și după noaptea// groaznică în care n-ai dormit deloc/ ai ieșit printre
urzicile enorme/ și lumina ți s-a gudurat la picioare// cu ochii ei de cîine
care știe că/ a făcut-o lată. Ochii cîinelui tău/ Rulfo după ce te-a mușcat
de// umăr (n-ai avut niciodată un/ cîine, Rulfo sau altfel). Ochii/ lui tata
mort, cînd știa că tu știi// că e mort. (Asta ai avut, da. Din/ plin.) Și cînd
vă apropiați de/ căsuță, Sebi strigă: «Rulfo, Rulfo!»// și cîinele enorm cu
blana ca lumina/ se rostogolește spre el și i se freacă/ de piciorușe,
privindu-l cu ochii// lui tata. După 5 va veni și Cami,/ o va parca pe Suzi în
fața căsuței/ și lumina cealaltă ne va înveli pe/ toți ca o blană.” Poemul
continuă dar introducerea familiei, candidă pînă la incandescență s-a terminat.
Sînt suficiente textele acestea nepretențioase și hierofanice pentru a nu lăsa
volumul pradă imaginilor obsesiv
morbide, cîinilor înecați în tablouri dostoievskian-estetizante, pisicilor
legate de bătătorul de covoare și zdrobite cu bîta de baseball, creierului și
celorlalte organe torturate, înecate în alcool și spaimă și, pe deasupra tuturor,
fiindu-ne arătat – ca pe un stadion nord-coreean portretul lui Kim Jong Il –
spectrul copleșitor-castrator al SINUCIDERII.
Din
cînd în cînd, „terciuit sub/ răngile de lumină, creierul/ ăsta care avea aerul
unei/ victime perfecte/ chiar era una”, spune, de-acum încîntat eroul epopeii
în Canto XII – altă piesă de
rezistență care se deschide care se deschide cu o excelentă anecdotă
mivănesciană: „Cît de ciudat mi se părea cînd/ Mircea Ivănescu-mi spunea că se/
bărbierește fără să se uite-n/ oglindă. Tăieturile mici de pe/ fața lui mi se
păreau fiecare/ un poem absurd. Le număram/ ca pe o antologie”. Adesea poemele
sînt pline de haz și învelite într-un halou de civilitate, de respectabilitate
ironic-urbană: microeseuri observaționale, detașat-melancolice, așa cum numai
Alexandru Mușina ar mai fi putut, pînă de curînd, scrie. Și mă gîndesc aici la Canto XXXIV, al micului dejun irlandez,
iată finalul: „Cea mai mare ambiție a mea acum/ e să mănînc oul irlandez prea
moale/ fără să mi se facă greață și să suport/ electroliții încinși/ fără să
fac piele de găină./ Pentru greață am roșia gratinată și gîndul/ c-o să ajung
azi pe Eccles 7./ Pentru pielea de găină nu s-a gratinat încă/ îndeajuns
creier.”
Foarte
frumos și distilînd aproape insuportabil acea artă poetică la care meșterește
adesea Radu Vancu, răbdător ca un ghelf, în toate cărțile lui, este și Canto XXV, din care vom reține înainte
de a ne evacua din spațiul comentariului: „Omul e flămînd după/ frumusețe. E un
vid./ Uneori îi chiorăie pur/ și simplu mațele, alteori/ dă de-a dreptul în/
ulcer – ca atunci cînd,/ ghemuit lîngă pătuțul/ fiului său, îl privește dor-/
mind și îi mîngîie/ pijămăluța cu floricele/ și se îndoapă cu/ frumusețe și
continuă/ să-l doară.”
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu