Octavian Soviany despre "Frânghia înflorită"
Când a apărut Monstrul fericit, adică în 2009, Octavian Soviany a scris în Tribuna unele dintre cele mai frumoase pagini scrise vreodată despre poezia mea.
Acum, scrie chiar mai frumos (dacă e posibil) despre Frânghia înflorită.
E nu doar îmbucurător, ci de-a dreptul intimidant când un scriitor de o asemenea anvergură scrie aşa despre tine.
Preiau cronica de pe blogul lui.
Radu Vancu este, neîndoielnic, un poet cu o personalitate foarte
puternică; el a reușit să-și construiască, laborios, piatră cu piatră,
de la o carte la alta, un teritoriu liric inconfundabil, peste care
tutelează, obsesiv, prezența tatălui, a cărui moarte tragică a
traumatizat și continuă să traumatizeze conștiința poetului. Așa se
întâmplă și în Frânghia înflorită (Casa de editură Max Becher,
2012), carte cu o construcție pe cât de ambițioasă pe atât de
convingătoare, în care Radu Vancu încearcă să realizeze poemul total,
unde principalele sale obsesii și teme poetice converg ca în focarul
unei lentile. Există, pe de o parte, feeria domestică; ea se constituie
din notarea micilor întâmplări zilnice, uneori de o căutată banalitate,
care aduc în prim-plan fericirea conjugală sau bucuria responsabilă a
paternității. În felul acesta poetul pare să-și construiască un spațiu
securizant, care se dovedește însă mai vulnerabil decât s-ar crede la
prima vedere, căci prezintă (ca în anumite tablouri ale lui Margritte)
ciudate fante, crevase, deschideri spre gol, prin care pătrund semnalele
lumii de dincolo și prin care vocea tatălui se face din nou auzită, în
timp ce visul capătă ceva din atrocitatea unui instrument de supliciu,
declanșînd mecanismul dureros al memoriei. Iar discursul paternal
(centrul de greutate, de fapt, al volumului) e, într-un fel (remarc
amănuntul că e scris în terține) Divina comedie a lui Radu
Vancu, ce-și propune să inițieze în misterele morții și ale vieții de
după moarte. Tatăl dobândește acum ipostaza unui guru, e un soi de
Vergiliu care îl călăuzește pe fiu prin labirintul existenței
post-mortem, ce nu mai este însă aici nici infern, nici paradis, ci un
ciudat amestec de grotesc și terific, de apocalipsă medievală și desen
animat. De altfel Radu Vancu însuși mărturisește (căci poemul își
conține, pe ici pe colo, și propriul său comentariu): E drept,
destule din poemele astea sunt cumva comice, cu morți spunând lucruri
trăznite într-o scenografie colorată ca-n Walt Disney. Troli cântând cu voci de soprane printe morminte. Un musical cu un cimitir care începe să vorbească prin somn.
Dar tocmai această mixtură de elemente atât de eterogene în aparență
este cea care le conferă viziunilor apocaliptice (în sensul de
revelatorii) ale poetului o extraordinară senzație de autenticitate,
totul e perfect proaspăt, perfect insolit, nelăsând nici o clipă
impresia de deja-vu. În lumea de dincolo a lui Radu Vancu nu există
osânde, nici beatitudini, ea rămâne în cele din urmă viziune și vis,
amestec, ca moartea însăși, de angelism și animalitate gregară : îngerelul
aterizează într-o legiune de porci/și al naibii parc-ar fi de
mercur/așa intră și se întinde prin corpurile porcești//N-apuci să te
minunezi mult, o mână/nevăzută îți arde golănește doi dubaci/după
ureche, te întinde pe spate,//cu un scalpel nevăzut îți deschide/cușca
pieptului, duce apoi/degetele nevăzute pline de sânge//între buzele
nevăzute pline de sânge și șuieră cu schepsis de porcar./Iar porcii se
apropie cumva tandru/de tine, își aliniază râtul/pe laturile trocuței de
coaste/și, fericiți de lături proaspete,//clefăie sângele, hăpăie inima.
Înzestrat cu o inteligență artistică de invidiat, poetul știe prea bine
(urmând poate și lecția lui Cristian Popescu) că în lirica actuală
metafizicul nu mai este posibil decât în cheie minimalistă sau
parodică : de aceea în poemul său locuitorii lumii de dincolo nu mai
nimic din grandilocvența uneori sfidătoare a personajelor dantești.
Existența lor (dacă se poate spune așa) urmează scenariul tern al vieții
de zi, se compune din rememorări, tot mai estompate și tot mai neclare
ale existenței terestre sau din colocvii pline de stranietate, pe care
Radu Vancu știe să le pună în scenă cu un admirabil simț al
grotescului : Ne amintim uneori, dar amintirile sunt tot mai
neclare,/tot mai șterse, ca fețele unor păpuși/sărutate cu miile de ani
în urmă de aceeași fetiță tristă,//iar când unuia îi răsare o amintire
nouă/arzând cu flăcără deasupra mormântului,/coșciugele noastre se
bulucesc în jurul lui,//guițând precum purcelușii când aleargă după mama
lor,/și ne uităm la amintirea aia ca la un blockbuster,/ca la un
Titanic scufundat sub ochii noștri/de aisbergul sicriului iluminat. Câte
un coșciug/mai slab de înger smiorcăie, semn că mai are
amintiri/proapete. La el ne vom aduna data viitoare. Alteori
universul post-mortem dobândește înfățișarea spitalului, în vreme ce
Dumnezeu însuși e redus la dimensiunile unui medic bonom, iar întâlnirea
cu sacrul devine o banală consultație medicală: Apoi Dumnezeu își
face vizita printre sicrie/cum își face doctorul vizita prin
saloane./Și, în vreme ce tu îmi faci respirație artificială//așteptând
paramedicii, El trece printre morminte/plin de importanță, însoțit de
arhangheli & serafimi/ca un ciopor de rezidenți &
asistente.//Iar noi, morții ne tângium prin sicrie/precum un cârd de
bolnavi din patul de suferință/cerșind un diagnostic cât mai răsunător.
Parodia (atâta câtă e) n-are aici nimic blasfemiatoriu, amintind mai
curând de umorul blajin al vechilor icoanepe sticlă, iar caricatura
benignă a lui Radu Vancu nu discreditează metafizicul, ci dimpotrivă, îl
reacreditează, infuzându-i ceva din naturalețea omenescului. De la un
moment dat însă, această privire indiscretă spre lumea de dincolo, nu
mai este doar un simplu exercițiu de reanimare onirică, dobândește ceva
din cruzimea unui supliciu, pe care fără voia lui fiul îl exercită
asupra tatălui, se transformă într-o formă (poate vinovată) de
posesiune : Dragule, așa cum ai înțeles deja,/prea ușor te lasă
inima să mă visezi./După cum poate vei fi înțeles deja//că aproape
întotdeauna:/viii sunt cei care se întorc și bântuie morții – /stai
liniștit în blândul și bătrânul tău cadavru//și deodată intră viul în
lumea ta/pe nepusă masă, ca un frate întors/când nimeni nu-l mai
aștepta//dintr-un război din care nimeni, niciodată,/ nu s-a mai auzit
să fi scăpat cu viață. Astfel că în final discursul tatălui e
înlocuit prin tăcere, crevasele dintre viață și moarte se obturează,
visul se rupe ca o peliculă veche, iar lumea pare să reintre în făgașele
sale firești. Ceea ce ar putea să însemne și că Frânghia înflorită
e, într-un fel, și cartea despărțirii de spectrul tatălui, care l-a
urmărit obsesiv până acum pe poet în mai toate cărțile sale. Dincolo
însă de toate acestea, încercând, voluntar sau involuntar, să-l traducă
pe Dante în limbajul poeziei actuale, Radu Vancu a reușit să scrie un
volum cu o miză enormă, unic – aș îndrăzni să afirm - în ansamblul
liricii 2000.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu