Naomi Ionică despre "Frânghia înflorită"
Naomi Ionică a scris, pentru Forumul studenţesc din Timişoara, o cronică nu doar empatică, ci de-a dreptul nepermis de generoasă. :)
Îi mulţumesc emoţionat atât pentru empatie, cât şi pentru generozitatea excesivă.
Iată, mai jos, cronica.
L’ amor che move il sole e l’ altre
stelle
Ceea
ce nu se poate învăța, se moștenește. Poetul sibian Radu Vancu a reușit să
ridice poezia de azi la temperaturi prea puțin vizitate; poemele lui sunt mai
mult decât expresia biografiei teribile, a versului scris cu sânge, a adevărului
trăit fără comprese, sunt opera unei conștiințe poetice de excepție. Uimește
viteza de sprinter a volumelor apărute: Monstrul
fericit, (2009), Sebastian în vis,
(2010), Amintiri pentru tatăl meu, (2010)
și Frânghia înflorită, (2012). Radu
Vancu se află cu certitudine într-o transă poetică. Trăind în vecinătatea
poeziei lui Mircea Ivănescu și John Berryman, tânărul poet a moștenit de la
maeștrii săi mai mult decât ar fi putut învăța un poet.
E firesc ca, într-un volum de 76 de
pagini, tensiunea să nu fie constant explozivă. Dreams songs-urile lui Radu
Vancu atacă o temă hard a poeziei. Copleșită de refuzul spațiilor facile și
artificioase, poezia nu are doar emoția șamanică „bătrânescă” a cântărilor
străvechi, ci și metafizica unui cântec religios. Cum se poate scrie poezie
religioasă în plin saeculum, privind cu „pleoapele tăiate” conviețuirea celui
viu cu mortul pe care inima îl visează?
Cele 24 de viziuni ale lui Vancu nu
se pot citi ca un scenariu fantasmatic, pentru că nu te lasă metatextul din
paranteză. Trebuie să îl iei pe poet în serios în toată tensiunea,
visceralitatea, trăite exploziv la fiecare viziune, niciodată expulzate în circuitul
inflamat/-nt creier-inimă: „creierul se tulbură”, „creierul nou” „inima se
strânge”, „creierul legănându-se deasupra inimii”. Poezia despre tatăl mort îl
duce pe Radu Vancu în familia unor poeți în care dorul, duioșia și revolta față
de figura paternă tutelară sunt distilate în mod diferit. ( v. Sylvia Plath,
John Berryman, Letiția Ilea) Dragostea care pe toate le rabdă, cu impulsul ei
pacifist și unificator, reînnoadă toate rupturile de după dezastru și devine o
Supernovă. Există o religie a iubirii în interiorul acestei poezii circumscrise
morții: „poemele astea sunt bântuite de fantasma unui bărbat îndrăgostit de
fiul său” (p63)
Câteva argumente ar putea susține filonul religios al poeziei lui Vancu: 1.motto-ul
de la început, din Faptele Apostolilor 2,17: „Iar în zilele din urmă, zice
Domnul, voi turna din Duhul Meu peste tot trupul și fiii voștri și fiicele
voastre vor prooroci și cei mai tineri ai voștri vor vedea vedenii și bătrânii
voștri vise vor visa.” ; 2. cultul celor morți; 3. imaginarul despre îngeri; 4.
Dumnezeul umanizat; 5. Paradisul de aici.
Prima viziune a lumii de dincolo
emite adevărul credinței: „oamenii sunt buni”. Îngerii există și ei, dar nu
sunt ca în Scripturi, ci ca în poezie, ei sunt sentimente, metafore ale
realului: „îngerii aterizează într-o turmă de porci”, au „boticurile
roșii-roșii”, se hrănesc cu „lături proaspete” din „trocuța de coaste” a celor
morți. Întregul volum este construit oximoronic: „îmbrățișarea ta de mort
proaspăt” (p10); „poeziile subconștientului” alătură „catastrofa” de
„microarmonia” iubirii familiale. Nici nu se poate altfel, oximoronul nu e numai o figură de stil, ci un mod de existență
– din Paradisul CamiSebastian, poetul scrie poeme „tanatofore” - mortul și viul
coexistă, învierea celor morți a avut loc, spre resuscitarea inimii fiului.
Căci fără morții noștri dragi nu se poate trăi: cultul strămoșilor și credința
în îmblânzirea mortului trec în poezie. Lexicul oximoronic: „am trăit totul
închis într-un cadavru” (p18); hoit-cangrenă-rânced-larvă versus Dumnezeu, Paradis,
înger, proaspăt, trandafir se intersectează natural ca în lirica lui Arghezi.
Parafraza la versul: „Va veni moartea și va avea ochii tăi”, este acum „va avea
ochii unei muște”; pe lângă tehnica oximoronului, poezia lui Vancu, estetă și
bine controlată, se construiește pe o resemantizare și „hipersemantizare”. Trupul
de aici, de dincoace de somn și de moarte, în care „sângele țese prin carne un
giulgiu rece”, trebuie să „rabde” legăturile țesute, viziunile de dincolo,
necunoscutul pulsatil: „Creierul zace peste corp ca o lespede” (p20)
Acțiunea magică a poeziei este a
dublei spovedanii: a celui mort către cel viu și a celui viu către sine, către
cei iubiți și către cel plecat, căci lumea celui viu este mai strălucitoare și
mai bogată. Așa cum „gura lumii macină morții”, „gura” poeziei ajunge să
metabolizeze orice: „Dacă poezia poate genera vreo acțiune magică, cum voia
Novalis (și, de fapt, toți câinii romantici), atunci asta nu poate consta decât
în upgradarea ta ca persoană în așa fel încât să fii ceva mai OK pentru cei
iubiți. Poezia e artă de familie.” (p47)
Viziunile sunt dominate de un
scenariu fix: incantația „Ce-ți spune unul dintre morții tăi/ cei mai dragi,
cel mai iubit dintre morți,/ când te lasă inima să-l visezi”; urmată de
monologul adresat al tatălui: „Nu te speria, e teribil de simplu…” sau
„Dragule, în ziua aia…”; apoi este ieșirea din viziune în „planul realității”
domestice: „Aici te trezești cu obrajii arzând…”; cu „creierul aburind”, „plângând în hohote neputincios”. Spațiul de
interludiu dintre viziuni/ poezii este unul textualist, ocupat de un fel de jurnal
de creație și de trăire a traumei din interiorul viziunii. Rușinea imoralității
lamentărilor „din miezul auriu al lumii de chihlimbar” este asumată ca intruziune
a vieții strict personale în spațiul privat al lectorului, până la afirmația că
această carte este mai mult o carte de vise decât o carte de poezie. (p31)
„Ce e durerea și de ce o lași să mă doară?” este interogația care sfâșie
aceste universuri Tată-Fiu, pe care Radu Vancu le reînnoadă cu funia înflorită
a poeziei. Creând o poezie religioasă autentică, fără să vrea neapărat, Radu
Vancu se clasicizează. Poezia visului devine sapiențială, fără a fi mai puțin
emoționantă: „Visul ca pedeapsă pentru fericirea de a fi împreună.” (p76)
Frânghia înflorită, Radu Vancu
Casa de editură Max Blecher, 2012
2 comentarii:
"Ce e durerea si de ce o lasi sa ma doara?". Foarte frumoasa interogatia de la sfarsit!
Mulţumesc frumos, Dragoş. :)
Trimiteți un comentariu