Luna Miguel. Şase poeme
[Luna Miguel]
Aşa cum am mai spus, poetul care m-a impresionat cel mai mult la Bruxelles a fost o puştoaică de 22 de ani, Luna Miguel, ultracunoscută deja în Spania (ajunge să spun că cei de la El Mundo îi iau interviuri ca unuia dintre cei mai promiţători scriitori tineri) şi cu o bună cotă în Statele Unite. Am tradus mai jos câteva dintre poemele ei dure & fragile despre poezie & boală. (Or să apară în numărul proxim din Poesis Internaţional).
Luna Miguel (n. 1990)
Comă diabetică
Tu mi-ai dat o gură.
Mama mi-a dat pancreasul ăsta.
Iar Ştiinţa mi-a dat insulina.
Dumnezeu nu mi-a dat nimic decât teroarea
într-un
pumn de zahăr.
Ştiu ce e
puritatea de care te-am întrebat
Maite
Dono
Puritatea e pleoapa asta.
Puritatea e mâna asta bătrână, pe
care apar pete când o mângâi.
Puritatea e sexul meu micuţ.
Puritatea e o jumătate de lună.
Puritatea e limba retezată a mamei.
Puritatea e poemul ăsta.
Puritatea e gândul impur.
Puritatea e respiraţia de
dimineaţă.
Puritatea e o perie plină de păr.
Puritatea e o cadă neagră plină
cu lapte.
Puritatea e paharul ăsta, vinul
ăsta, carnea asta.
Puritatea e ostia.
Puritatea e imaginea mea în
oglindă.
Puritatea e candidoză.
Puritatea e diabet.
Puritatea e teroare, teroare
jegoasă ivindu-se.
Puritatea e medicină.
Puritatea e pula ta.
Puritatea e casa noastră iarna.
Puritatea e un boiler.
Puritatea îţi face greaţă.
Puritatea îţi face greaţă.
Puritatea îţi face greaţă ca o
pasăre
care-şi face cuib în clopotul
unei biserici
în clopotul
unei bucătării
în clopotul
unui gât.
Ştiu ce e puritatea.
Puritatea e ţara asta puternică.
Puritatea e o cursă.
Puritatea e castul.
Puritatea e himenul.
Puritatea e pasărea şi himenul.
Puritatea face greaţă
e delicată
e scroafă
e unică.
Ştiu ce e puritatea.
Ştiu ce e.
Scrisoare către mama
Mi-au spus că a şti retorică
înseamnă a şti să iubeşti cu cuvinte exacte, să iubeşti un zeu sau un sfârc,
chiar dacă de douăzeci de ani n-a mai dat lapte. Secat. Laptele lui de iasomie
de toamnă. Natural. Însă tu deteşti iasomia. Însă tu deteşti atât mirosul de
iasomie. Cât îmi lipseşti. Persuasive cuvintele ochilor ălora. Mi-au povestit.
M-au convins. Că a şti să iubeşti nu înseamnă a şti să iubeşti. Sau da. Poate.
Să iubeşti, însă mai intens.
Ultimul
Nu mă apăra de pereţii goi. Nu mă apăra de
piunezele de pe podeaua de închiriat, din camera de închiriat, din viaţa asta
dragă de închiriat pe care plămânii mei n-o suportă. Nu caut să-mi fac milă: încerc
să-mi fac greaţă. Nu caut frumuseţea: îmi procur delirul. Nu caut tinereţea:
îmi înţeleg infantilitatea trăsăturilor. Mă descurajează. Mă fac să plâng. N-o
să mă mai ridic niciodată din patul ăsta. O să mănânc aici. O să-mi fac
treburile exact aici. O să fac amor sub saltea. Aşa. Cu ochii ăştia. Aşa.
Dimineaţa e perversă cu lumina ei. Nimeni n-o să-mi apere cotidianitatea
neajutorată. Viaţa mea neajutorată, care, ştiu, uneori nici nu mai pare să fie
ce promite.
Miros a moarte
Toate poetesele sunt moarte,
zice.
Roberto Bolaño
Oglindă, oglinjoară.
Ce zici,
sunt tânără?
Ce zici,
miros a moarte?
Poetă suicidară
Totul bine ras:
la ultima pagină
din coşmarul ăsta monoton.
Totul bine ras.
Totul fals.
Imitaţia punk a unei poete moarte.
Dacă Pizarnik s-ar întoarce
ai face-o,
suicidară idioată
care te priveşti în oglindă?
Totul bine ras,
pizdă sau inimă?
ce mai contează, când amândouă miros a viaţă,
când amândouă sângerează şi le apucă amorul.
Totul bine ras, ca să simţi mai bine gheaţa.
Totul îngheţat.
Totul foarte îngheţat şi frumos.
Totul pustiu, pentru ultima oară.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu