Interviu în Egophobia
Cristina Nemerovschi mi-a luat un interviu pentru numărul din Egophobia al cărui invitat sunt.
Îl reproduc mai jos.
1. Salut, Radu, şi bine ai venit la rubrica
Invitat al numărului aniversar al revistei EgoPHobia! În primăvara aceasta, ai
lansat volumul Frânghia înflorită, la Casa de Editură Max Blecher, o carte
despre care deja s-a scris foarte mult. Cum te simţi după apariţia ei? Ai
lăsat-o deja în urmă, dăruind-o cititorilor?
Întotdeauna cărţile
publicate rămân în urmă, sunt pentru mine nişte obiecte curioase de a căror
apariţie mă simt întrucâtva răspunzător, dar nu ştiu prea exact ce utilitate ar
putea să aibă. Nici măcar nu sunt sigur că sunt cărţi, adică obiecte care pot
fi citite – eu, în orice caz, nu reuşesc niciodată să mă recitesc. (Nu că aş
încerca prea asiduu, de altfel.) Cât despre felul în care mă simt – glumind şi
nu prea, aş zice că încerc senzaţia de după un război câştigat; sunt, adică,
liniştit şi devastat. Din februarie, de când am terminat de scris Frânghia
înflorită, n-am mai scris nici un poem. E atâta linişte şi atâta devastare
în absenţa asta a poeziei.
2. Spuneai în urmă cu ceva timp, într-un interviu
din Tiuk!, că la Facultatea de Litere nu prea se discută poezie cu studenţii.
S-a schimbat ceva între timp?
Da, s-a schimbat, chiar
decisiv – între timp au apărut tinerii minunaţi din Zona nouă, în al
căror scris e deja atâta poezie şi atâta certitudine, şi pentru care poezia e
Nordul, punctul în raport cu care se organizează tot realul. Niciodată poezia
contemporană n-a fost atât de prezentă în Facultatea de Litere şi Arte din
Sibiu ca în vremea scursă din mai 2010 încoace (se cade neapărat consemnat
pentru Istoria Universală că asta e data de fondare a Zonei noi – 20 mai
2010, la iniţiativa Anei Donţu şi a lui Anatol Grosu).
3. S-a schimbat gustul
tău pentru poezie de-a lungul timpului? Dacă ai face o incursiune în trecut, ce
poeţi admirai când ai început să citeşti poezie? Dar acum, care sunt preferaţii
tăi? Ai idoli?
O, da, sunt schimbări
radicale – sărind direct la adolescenţă, adică la perioada în care am început
să scriu poezie cât de cât conştient, aş zice că atunci îi admiram pe barochizanţii
teatrali şi declamativi, al căror manierism mi se părea că ţine de o poetică
alchimică în care e contras înţelesul ultim al artei (am văzut apoi că Victor
Ieronim Stoichiţă chiar a scris studii serioase despre poetica alchimică a lui
Pontormo şi a manieriştilor). Adică, dintre poeţii români, Emil Botta, iar
dintrei cei străini, Oscar Milosz, prinţul lituanian înrudit cu mult mai
cunoscutul lui văr Czeslaw. Însă am
constatat, după o perioadă de negare destul de tortuoasă, că nu am de fapt mare
lucru în comun cu ei, ci cu cealaltă marie familie, a confesivilor depresivi şi
anticalofili pentru care poezia şi artificiul n-au nimic în comun. Aşa încât
acum îi admir pe Mircea Ivănescu şi pe John Berryman, ca să păstrez regula
nominalizării unui autohton şi unui străin dintre cei mai mari.
4. Recent, ai participat
la o lectură de poezie într-un cadru inedit, la Festivalul Artmania din Sibiu.
A fost publicul prezent receptiv faţă de poezie?
Da, sigur, pentru că a
fost publicul obişnuit de la lecturile din Sibiu, plus câteva zeci de trecători
curioşi care se opreau şi ascultau la ce se spunea pe mignona scenă din Piaţa
Mică. Am citit alături de poeţi de primă mână, precum Rita Chirian, Claudiu
Komartin şi Vlad Pojoga, nu avea cum să nu iasă bine.
5. Cum crezi că ar putea
fi atras spre poezia actuală cititorul cu gusturi mai clasice, care agreează
doar, să zicem, autorii de manual? E o idee bună să-l convertim, să-i dăm să
guste şi din ceea ce se scrie azi, sau e de preferat să-l lăsăm să vină singur,
dacă simte nevoia?
Poezia e o artă solitară
– şi în ce priveşte scrisul, dar şi în ce priveşte cititul ei. Aşa că aş lăsa
cititorul să descopere singur, dacă simte nevoia, acei poeţi care-i vor fi
prieteni de-o viaţă. Prezenţa în manual e, cred, mai degrabă contraindicată
pentru un poet. E cel mai sigur mod de a deveni duşmanul celor tineri – cum va
empatiza un tip inteligent de 17 ani cu poezia lui Bacovia, când ştie că va
avea de scris o teză sau de dat un examen de bacalaureat în care să vorbească
despre ea? Că viaţa lui depinde, într-un fel, de eficienţa cu care va şti să
transforme poemele astea minunate în clişeele cerute de profesorii examinatori.
Spiritul anarhic al poeziei şi acela disciplinator al şcolii sunt antinomice,
de fapt, şi marele noroc al profesorilor noştri e că literatura română nu are,
la urma urmei, anarhişti totali precum Rimbaud sau Apollinaire. Cu Blaga şi
Barbu o scoţi mult mai lesne la capăt, ei sunt mult mai aproape de profilul
poetului de manual (exceptând viaţa lui Barbu, care e într-adevăr pasională şi
chiar pasionantă, în orice caz mai pasionantă decât poezia lui, în ce mă
priveşte).
6. În "Nimic", Mircea Cărtărescu are un poem în
care ironizează naivitatea celor care îşi doresc ca arta să le supravieţuiască,
scriind, ca o completare, că viaţa de dincolo de poezie, în special cea alături
de familie, este singurul lucru care contează în final. Eşti de acord cu el?
Orice poet, cred, Mircea
Cărtărescu y compris, îşi doreşte ca arta lui să-i supravieţuiască;
ironia din Nimic e mai degrabă adresată celor care trăiesc în continuare
mitul modernist al Artistului genial, conştient de propria transcendenţă,
tratând pe toţi ceilalţi de undeva din Polul Plus, gata oricând să sacrifice pe
oricine de dragul Artei proprii. De la Mircea Cărtărescu se poate învăţa, pe
lângă alte multe lucruri, cum să-ţi trăieşti condiţia de scriitor în imanenţă,
ca un om concret care scrie, acum şi aici, pentru ceilalţi oameni concreţi. Iar
dacă scrisul te face mai suportabil şi mai decent pentru oamenii concreţi şi
dragi, atunci, într-adevăr, asta e tot ce contează.
7. Cum s-a născut ideea
antologiilor "Cele mai frumoase poeme din 2010" şi "Cele mai frumoase poeme din 2011"?
Alexandru Muşina a avut
ideea, el ne-a întrebat pe Claudiu Komartin şi pe mine dacă am fi de acord să
facem asemenea antologii. Am răspuns amândoi pozitiv, apoi ne-am pus pe treabă,
asta însemnând înainte de toate să elaborăm un concept al antologiei. (Pentru
că ideea unei antologii e una, conceptul e cu totul altceva.)
8. Am observat un lucru lăudabil:
aceste antologii îmbină poeţi foarte cunoscuţi cu câţiva aflaţi chiar la debut,
lăsându-ţi în final senzaţia că poezia bună nu se împiedică în distincţii şi în
numărul de volume publicate. Aţi avut totuşi, tu şi Claudiu Komartin, parte şi
de refuzul unor autori, care nu şi-au dorit să fie prezenţi în aceste
antologii?
Aşa e, ne-a interesat în
primul rând poezia, abia apoi poeţii. Iar poezia se poate afla oriunde, în
cartea unui consacrat sau în aceea a unui începător (şi sunt cazuri în care
poezia e mai generoasă cu începătorii decât cu consacraţii). N-am avut
refuzuri, a existat doar un caz în care un autor condiţiona prezenţa în
antologie de selectarea anumitor titluri din cartea lui. Încerca practic să ne
indice ce şi cât să alegem din cartea lui. Fireşte, noi am fost cei care am
refuzat asta.
9. Ce părere ai despre
debuturile în poezie ale autorilor români din ultimii ani? Există poeţi tineri
pe care ai paria necondiţionat?
N-aş paria necondiţionat
pe nimeni, nici măcar pe Eminescu, fiindcă nu poţi şti câtă vreme e dispusă poezia
să se folosească de un poet sau de altul pentru a intra în lume. Se ştiu atâtea
cazuri de poeţi care au fost extraordinari în una, două, trei cărţi şi apoi,
cum zice Berryman, darul li s-a retras. Mă gândesc, să spunem, la Robert
Lowell, după care rămân o carte extraordinară, Life Studies, una în care
poeme extraordinare se amestecă cu altele cam de serie, For the Union Dead,
iar restul sunt toate fără interes (pentru mine cel puţin) – or, Lowell era
reputaţia majoră a vremii lui, în care cam toată lumea credea necondiţionat,
cum zici. Acum, ca să nu mă depărtez de întrebare, cred că sunt ani buni pentru
debuturile în poezie, am mare încredere în Andrei Dosa, Matei Hutopilă, George
Serediuc, Radu Niţescu, Alex Văsieş, Aleksandar Stoicovici, de fapt cam toţi
tinerii selectaţi anul trecut şi anul acesta de Claudiu Komartin şi de mine în
secţiunea de debutanţi a antologiilor mi se par remarcabili şi demni de
urmărit.
10. Crezi în poetul
retras cât mai departe de viaţa politică sau în cel care ia constant pulsul
lumii în care trăieşte şi se implică frecvent, încercând să o schimbe? Ar
trebui să existe un echilibru între cele două perspective?
Cred că amândouă tipurile
de poeţi sunt perfect plauzibile, de altfel eu însumi am crezut multă vreme că
sunt un detaşat neinteresat de polis, până în vara asta, când am
reacţionat aproape organic la toxicitatea vieţii politice şi am scris în
cascadă câteva texte cauzate de violenţa neverosimilă a acţiunilor USL. Dar, pe
de altă parte, nu cred că există scriitor neimplicat – Mircea Ivănescu îmi
spunea cândva că visul lui era să scrie o poezie în care urmele acelui imperiu
al răului să fie practic inexistente. Să scrie, adică, o poezie liberă în cea
mai puţin liberă dintre lumi. Ar fi fost (şi a fost) o extraordinară revanşă
împotriva răutăţii istoriei – luată, aşadar, de genul de poet absolut
neimplicat. Milan Kundera, de asemenea, relatează în Une recontre o
dispută cu un prieten al lui, care-i reproşa lui Bohumil Hrabal neimplicarea în
disidenţa cehă; or, spune Kundera, deriziunea fabuloasă din proza lui Hrabal
era mai subversivă decât toate manifestele disidenţei la un loc. Scriitorul bun
e, aşadar, întotdeauna implicat – pentru că libertatea din textele lui e
destabilizatoare pentru orice regim care încearcă tocmai negarea libertăţii.
11. Scriai la un moment
dat, în "Frânghia înflorită", că ţi-ai
dori ca fiul tău să nu citească volumul. Dacă totuşi îl va citi, ce speri să-ţi
spună după lectura lui?
Dă-mi voie, te rog, să
nu-ţi răspund la întrebarea asta, e un scenariu care, habar n-am de ce, mă
terifiază. Poezia, draga de ea, e uneori un lucru aşa de ruşinos.
12. Te regăseşti în
primele tale cărţi la fel de mult cum te regăseşti în cea mai recentă? Crezi că
volumele adunate pot reflecta fidel transformările prin care trece cel care
le-a dat naştere? Îl recunoşti şi-l accepţi pe Radu Vancu din cartea de debut?
Da, mă regăsesc, cu bune
şi cu rele, în tot ce am publicat de la debut încoace. Ba chiar sunt mai legat
cumva de Epistolele pentru Camelia,
despre care s-au scris doar două cronici (de Dragoş Varga şi Doris Mironescu –
cărora le mulţumesc aici pentru generozitatea lor constantă), decât de restul
cărţilor, care au avut noroc de mai multă atenţie. Cum spuneam, nu pot (şi nici
nu vreau) să-mi recitesc cărţile, aşa că toate regăsirile şi recunoaşterile
astea despre care vorbim aici le fac mai mult intuitiv, bazându-mă pe memoria
afectivă şi pe felul în care cred eu că arată cărţile în discuţie. Şi sigur că
s-ar putea prea bine ca toate să nu fie altceva decât un sfârâiac, iar eu să le
văd mai acătării decât sunt în realitate – însă, chiar şi aşa, îmi spun că n-am
de ce să mă ruşinez de ele. Sunt oglinda exactă a posibilităţilor mele în
poezie – şi nu cred că, dacă le-aş repudia, numitele posibilităţi ar creşte cu
măcar un milimetru. Atâta am putut şi am ştiut să fac, şi cu asta basta.
13. Trăieşti prietenii
frumoase şi sincere cu câţiva poeţi importanţi actuali. Când vă întâlniţi,
vorbiţi mult despre poezie? Vă citiţi reciproc, înainte de a porni în lunga şi
plina de necunoscut călătorie către publicul larg?
Da, marii mei prieteni vorbesc
enorm despre poezie, cu o pasiune care unui om normal i s-ar părea probabil
deplasată, când nu de-a dreptul îngrijorătoare (ori înspăimântătoare de-a
binelea). E ceva maladiv în asta, fireşte, însă pe de altă parte ei vorbesc la
fel de pasional cam despre tot ce fac, aşa că poate că nu numai de la poezie li
se trage scrânteala. Cât despre cititul reciproc, tocmai asta ne-a împrietenit
– am visat, de pildă, să pot fi prieten cu Dan Coman şi Claudiu Komartin încă
din 2003, de când le-am citit cărţile de debut, şi e un mare privilegiu al
vieţii mele că asta a ajuns să fie o realitate. E cam ca în poveşti: dacă nu
ne-am fi citit, nu ne-am fi povestit.
14. Ai vreun sfat revoluţionar
legat de cum ar putea fi convins publicul din România să acorde mai mult credit
poeziei? Să o cumpere, în primul rând, iar apoi să o citească cu mintea
deschisă, fără idei preconcepute şi şablonuri impuse de şcoală...
Iată cât de cinică poate
fi societatea: cei care au desenat proiectul lumii moderne au fost scriitorii;
însă, pe măsură ce societatea intră în modernitate, scriitorii sunt exilaţi pe
poziţii din ce în ce mai periferice. În Paris, de pildă, la lansările de poezie
librăriile sunt aproape goale. În schimb, în societăţile cu o modernitate
tendenţială, cum o numeşte profesorul Schifirneţ, adică în acele societăţi care
încearcă de câteva zeci de ani să intre în modernitate, eşuând constant, poezia
e încă un fenomen social central. În dictaturile din America Latină, de pildă,
se citeşte enorm de multă poezie, iar poetul e o figură publică importantissimă
(exact ca în romanele lui Bolaño, să spunem). Aşa că, dintr-un anumit punct de
vedere, faptul că nu se citeşte în România poate fi şi un lucru bun: înseamnă
că suntem tot mai aproape de ieşirea din modernitatea tendenţială.
15. Crezi că revistele
literare mai pot cultiva un public de poezie?
Cred că da. Iată, de
pildă, exemplul revistei condusă de Claudiu Komartin, Poesis internaţional – şi-a format deja, în cei doi ani şi jumătate
de la apariţie, un public al ei. Nu mare, însă vibratil. Iar orice om convins
pentru cauza poeziei va convinge în timp pe mulţi alţii; e un fenomen de
difuziune lentă, însă mai sigură decât entropia însăşi.
16. Ce scrii în prezent?
Cam nimic. Adică scriu
întruna tot felul de lucruri, traduceri, cronici, mici proze chiar – însă nu
poezie (cum am spus deja, de la Frânghia
înflorită încoace n-am mai putut scrie). Iar dacă nu scrii poezie, e ca şi
cum n-ai scrie nimic.
17.Cărţile tale nu
ocolesc deloc elementul ludic. Crezi în importanţa lui?
O, da – cred că nu-i un
poet serios cel care nu ştie să se joace. Iar marii depresivi au fost
deopotrivă mari ludici. Leonid Dimov vedea în Mircea Ivănescu cel mai tanatofor
poet al generaţiei lor; asta nu l-a oprit pe numitul tanatofor să scrie zecile
de poeme ludice cu mopete, pisicâinele Benone, broscoporcul ş.a.m.d. Iar nişte
versuri ale lui Szilágyi
Domokos, atât de dragi poetului O. Nimigean, el însuşi un mare
ludic, spun după cum urmează: „Eu mă joc, dar voi ştiţi ce-i în joc”. Depresivii
sunt cei care se joacă cel mai intens, pentru că ei ştiu cel mai bine ce-i în
joc.
18. Ai unul dintre cele
mai calde şi primitoare bloguri din lumea literară. Cum reuşeşti să ţii
lucrurile urâte afară? Ţi s-a întâmplat să primeşti şi comentarii răuvoitoare,
agresive?
Da, mi s-a întâmplat, o
dată sau de două ori. N-am reacţionat, am trecut pur şi simplu mesajele
respective în spam şi asta a fost tot. În fond, două înjurături (căci
înjurături propriu-zise au fost) e o recoltă destul de slăbuţă pentru trei ani
şi jumătate de bloggerit, nu? :) Ţin mult la scrisul pe blog, fiindcă e unul
dintre cele mai democratice spaţii imaginabile; cine scrie aici e nevoit să
lase garda jos, să-şi dezactiveze cam toate sistemele de siguranţă (de asta
nici nu moderez comentariile, le-am lăsat întotdeauna la liber), totul depinde
de eficienţa ta de comunicator. Înţeles astfel, Internetul e un revelator ideal
al naturii noastre interioare (Ion Mureşan spunea chiar mai radical:
„Internetul face spiritul vizibil”), nu prea poţi trişa, decât modificând
eventual comentarii, dar până şi asta se vede (iar eu am ales un template care nu permite modificarea
ulterioară a comentariilor; ce ai scris, bun scris rămâne). Mă bucură şi pe
mine mult că, în aceste condiţii de sinceritate liminară, vorba lui Camil,
rezultatul e un blog „cald şi primitor”, cum spui. Meritul nu-i câtuşi de puţin
al meu, ci al comentatorilor, care fac parte din toate generaţiile literare –
de la Emil Brumaru la Andrei Doşa, de la O. Nimigean la Claudiu Komartin etc. Ceea
ce reuşesc ei să facă în micuţul colţişor al blogului meu îmi dă încredere în
destinul ecosistemului infinit mai larg al lumii literare.
19. Eşti de părere că
orgoliul îi poate dăuna unui artist, sau, într-o cantitate rezonabilă, el este
binevenit?
Nu prea mă pricep la
orgoliu, mama mi-a reproşat dintotdeauna absenţa oricărei ambiţii. Şi avea
dreptate. Când văd cât a delabrat orgoliul personalitatea unor scriitori de
anvergură precum Nicolae Breban sau, la o scară mai mică a talentului, Adrian
Păunescu, îmi spun că e unul dintre cele mai mari nenorociri care pot cădea pe
capul unui artist. Pe de altă parte, e aproape sigur că, în absenţa orgoliilor (ergo a stăpânilor conştiinţei lor, nu?),
scriitorii aceştia nu ar fi făcut nici mult-puţinul pe care l-au reuşit. Iar
Breban, aşa megaloman cum e el, a reuşit câteva romane majore – tocmai datorită
megalomaniei şi orgoliului care, în acelaşi timp, îi sunt şi limită. Spus
scurt, orgoliul poate fi, pentru un scriitor adevărat, graţie şi pedeapsă: te
duce către mizele mari, dar tot el e cel care funcţionează ca un lest şi nu te
lasă să le atingi.
20. Patru volume semnate
de tine au fost incluse într-o anchetă ale celor mai bune cărţi de poezie de
după 1989, anchetă realizată de revista Corpul T. Cum te vei simţi dacă tinerii
poeţi vor încerca să scrie cât mai apropiat felului în care scrii tu?
Nu cred că există nici un
astfel de pericol, am încredere în inteligenţa artistică a tinerilor poeţi. Vor
şti să-şi găsească modele adevărate şi puternice, nu biata mea poezie
domestică.
21. “Din multe puncte
de vedere, Frânghia înflorită face, de altfel, pandant cu Sebastian în vis,
volumul anterior al poetului. Cartea Tatălui şi Cartea Fiului, ambele încercări
de mitologizare cu mijloacele profane ale poeziei, stau acum faţă în faţă
comunicând subtil la diferite paliere.”, scria Alex Goldiş într-o recenzie la cel mai nou volum al tău.
Le vezi şi tu ca potenţându-se una pe cealaltă, existând doar împreună,
comunicând în permanenţă?
Da, le văd şi
eu cam cum le vede Alex Goldiş, o lume a Fiului şi o lume a Tatălui stând una
în faţa celeilalte ca două oglinzi reflectându-se reciproc, punându-se mereu
una pe cealaltă în abis şi în intertext. Nici n-a reuşit, de altfel, să le
separ atunci când le-am scris: Sebastian
în vis e impregnată de figura Tatălui absent, după cum Frânghia înflorită e în bună măsură o carte a Fiului. Şi nici n-aş
vrea, de altfel, să le separ. Mi-au plăcut mereu fractalii binari. :)
22. "Sebastian în vis" a fost comparat de câţiva cu "Dicţionarul Mara", cartea lui Dan Coman. Te regăseşti şi în cartea
lui Dan, simţi că aţi trecut prin experienţe asemănătoare?
Da, mi-a
plăcut mult când am citit-o, în aprilie 2009, am simţit că-i o carte pe care aş
fi vrut s-o scriu eu şi, în acelaşi timp, am ştiut că n-aş putea s-o scriu.
Pământul e pârjolit aici, îmi spuneam, nu se mai poate scoate nimic de nivelul
acesta. Am fost cu atât mai surprins peste trei luni, în iulie aşadar, când am
început să scriu pe un blog creat ad hoc primele poeme din ceea ce urma să fie Sebastian în vis. N-am ştiut că va fi o
carte decât destul de târziu, chiar dacă unii comentatori vizionari (precum
Adela Greceanu, bunăoară) mi-au spus de la bun început că din blogul nou-născut
va ieşi o carte. Ceea ce, iată, s-a şi întâmplat.
23. Ce te
formează mai profund ca poet, viaţa trăită în toate provocările ei sau
lecturile care te marchează puternic şi de care nu te poţi desprinde un timp?
Cred că
ambele. De la un nivel al intensităţii încolo devin inseparabile. Spre exemplu,
după moartea tatălui meu ce m-a scos din depresie au fost vodca şi jurnalele
lui Kierkegaard. Pentru mine, aceste trei evenimente (vodca, moartea lui tata,
Kierkegaard) sunt geminate, sunt o trinitate ireductibilă. De asta, probabil,
după ce m-am lăsat de băut n-am mai putut să citesc jurnalele danezului – dacă
am pierdut vodca, l-am pierdut şi pe Kierkegaard.
24. Am vorbit mult despre
poezie şi poeţi. Care sunt prozatorii tăi preferaţi?
Sunt la fel de numeroşi
ca poeţii preferaţi. Probabil că cei pe care i-am recitit cel mai mult sunt
Joyce, Borges şi Thomas Mann. Dar, scriind asta, simt că-i nedreptăţesc pe Cortázar
şi Sábato. Dintre cei şi mai apropiaţi de noi, îi prefer pe Bolaño, mai ales
cel din marile romane (Detectivii
sălbatici şi 2666), şi William
Gaddis, practic necunoscut la noi, dar al cărui Recognitions e o summa a
prozei postmoderne, am citit mia asta de pagini îndesate ca pe o revelaţie
continuă. Un hibrid între Bolaño şi Gaddis, iată ce mi-ar plăcea să pot fi – un
hibrid de altfel imposibil, fiindcă sunt diferiţi unul de altul ca ziua de
noapte. Însă, vorba unui imbecil sud-american (orice imbecil poate scoate măcar
o vorbă genială): să fim realişti şi să facem imposibilul.
25. Scrii ascultând
muzică? Dacă da, ce fel de muzică?
De obicei nu ascult
muzică atunci când scriu, atât scrisul, cât şi muzica mă solicită hipnotic şi
total, aşa încât nu pot fi simultan în cele două lumi hipnotice şi totale. Însă
atunci când am scris Frânghia înflorită
am ascultat aproape neîncetat Radiohead, Portishead şi Serj Tankian. Radiohead
nu ştiu dacă e pomenit în vreun poem, o piesă de Portishead este, iar o mică
imagine dintr-un poem de câteva rânduri e, ca un fel de omagiu flamand, descrierea
unei imagini de câteva secunde dintr-un videoclip al lui Tankian. Într-un anume
sens, Frânghia înflorită e aşadar cea
mai muzicală dintre cărţile mele.
Îţi mulţumim pentru
interviu. Multă inspiraţie şi de acum înainte şi cât mai multe cărţi!
Mulţumesc şi eu, viaţă
îndelungată excelentei Egophobii!
4 comentarii:
Mă tem că mitul Jeniului nu e modernist, ci pre-modernist (romantic). Chiar daca unui T. S. Eliot îi plăcea (cui nu-i place?) să scrie despre Jenialitate și inspirăciune :))
Aşa e, atâta doar că pentru unii (chiar şi pentru Eliot, de pildă) modernitatea începe cu Romantismul, care a dat cele mai influente şi mai persistente mituri & ideologii poetice. :)
Și Romantismul cînd începe ? :))
Păi, aproximativ deodată cu Romanticii. :)
Trimiteți un comentariu