Doris Mironescu despre "Frânghia înflorită"
Doris Mironescu a publicat un text splendid în Dilemateca despre Frânghia înflorită.
Am avut norocul ca acest critic, cel mai pur şi eclatant urmaş al lui Lucian Raicu - citiţi-i extraordinara carte despre Blecher, Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei, şi vă veţi convinge -, să scrie primul (alături de Dragoş Varga) despre debutul meu de acum zece ani. Îi sunt recunoscător nu atât pentru faptul acesta, deja remarcabil, ci pentru detaliul uluitor că există.
Doris Mironescu, Cum înfloreşte un poem
După
Sebastian în vis (2011), poemationul nietzscheean al bebeluşului care „schimba lumea
în poezie“, Radu Vancu a mai publicat, anul acesta, o carte splendidă,
întîmpinată deja sărbătoreşte în presa literară ca aşteptata coming-of-age a unui mare poet. E vorba
despre Frînghia înflorită, carte
gîndită şi ea ca un singur şi amplu poem, un jurnal de vise feerice ale unui
fiu care-şi aminteşte noaptea în somn de tatăl său, sinucigaşul, în timp ce el
însuşi se descoperă un alt tată îndrăgostit de fiul său în „lumina
chihlimbarie“ a copilăriei acestuia.
Ceea
ce face Vancu este radical de nou şi uimitor de simplu, deşi evident că nimeni
nu a făcut asta pînă acum. Mai întîi, el răstoarnă tiparul poemelor mai vechi,
din Amintiri pentru tatăl meu (2010),
conţinînd adresări melancolice ale eului saturnian către un tată pierdut în
moarte. Acum, el produce nişte superbe prozopopei, sub forma unor vise în care
„unul dintre morţii tăi / cei mai iubiţi, cel mai drag dintre morţi“ îi
destăinuie fragmente din lumea de dincolo, în care locuieşte acum. Asta face
din Frînghia înflorită un poem
teologic, în care e cartografiat spaţiul „de interval“ al cimitirului, sau
spaţiu-timpul dintre moarte şi Judecata de Apoi, perioada în care morţii zac
visîndu-i pe cei dragi lăsaţi în urmă şi lăsîndu-se visaţi de ei. Sigur,
teologia lui Vancu e una ludică şi apocrifă, dar e vorba de apocrife de cea mai
bună calitate, ale unui Ioan Teologul din secolul XXI, colocvial şi
hiperlivresc (e grozav cum Borges, Ion Mureşan, André Breton şi Ovidiu Nimigean,
de pildă, sînt citaţi unul după altul şi unul prin altul). Viziunile apocaliptice
ale lui Vancu nu sînt pline de îngeri fioroşi cu săbii şi trompete sau de
călăreţi scheletici, ci de turme de îngeri care se joacă precum copiii, de
suflete care se mîntuiesc într-o clipă, cum grăunţele de porumb înfloresc în
tigaie, sau de Dumnezeu făcînd oameni de zăpadă din sufletele albe ale morţilor.
Dar, cu tot jocul, sînt viziuni clare şi riguroase ca o dogmă, în care sub
stratul de reverie calină şi compensatorie se ascund întrebări teribile, la
care răspunsul e moartea: „Iar de răspuns ţi se va răspunde / răspicat, exact
cînd spui înger / îngerelul meu ce mi te-a dat aerul / se va crîmpoţi, smuls /
de peste lucruri ca ambalajul lucios / de pe un cadou demult promis“.
Dar,
pe lîngă asta, Frînghia înflorită
este şi un volum de o duioşie sfîşietoare şi periculoasă (nu întîmplător Cami
se sperie de poemele veşnic tanatofore ale soţului ei şi-l somează să se
oprească). Poetul cu nopţile bîntuite de „fericirea cumplită“ de a-şi întîlni
tatăl mort este surprins, ziua, să constate că „i se fac semne“ à la Eliade sau
Cărtărescu prin gesturile spontane ale fiului său de doar cîţiva ani. Fericirea
de copii de grădiniţă a îngerilor dîndu-se pe lemnul sicrielor ca pe tobogane
are ecou în fericirea lui Sebastian
chiuind de plăcere la locul de joacă; sau „turta de vorbe“ pe care-o molfăie morţii într-un alt vis este înspăimîntător evocată în clipa cînd Sebastian, în Carrefour, se repede fericit spre iepuraşii de turtă dulce. Şi traficul de emoţii are loc şi în sens invers: morţii sînt fascinaţi de existenţa celor de pe pămînt, îşi comentează unii altora viaţa personală, se uită la amintirile despre ei ca la nişte filme sau distrug paradisul cu bomba de uraniu a melancoliei, primită pe căi ilicite de la cei de-acasă.
chiuind de plăcere la locul de joacă; sau „turta de vorbe“ pe care-o molfăie morţii într-un alt vis este înspăimîntător evocată în clipa cînd Sebastian, în Carrefour, se repede fericit spre iepuraşii de turtă dulce. Şi traficul de emoţii are loc şi în sens invers: morţii sînt fascinaţi de existenţa celor de pe pămînt, îşi comentează unii altora viaţa personală, se uită la amintirile despre ei ca la nişte filme sau distrug paradisul cu bomba de uraniu a melancoliei, primită pe căi ilicite de la cei de-acasă.
Mai
trebuie să spun şi că Frînghia înflorită
e un poem el însuşi împletit cu desăvîrşit meşteşug contrapunctic din noaptea
viziunilor de dincolo şi ziua fericirilor de aici, a poemelor şi a notelor de
jurnal înţelepte şi jucăuşe, a tatălui şi a fiului, a morţilor şi a copiilor
mici, a dragostei şi a spaimei. O împletitură îndrăgostită nu de propria artă,
ci de posibilitatea de a o depăşi, brusc, printr-o miraculoasă inflorescenţă.
2 comentarii:
Daca stai sa te gandesti, este posibil ca pe o franghie sa creasca anumite ciuperci, insa titlul tot ramane destul de atractiv prin autenticitatea lui.
În ce mă priveşte, mă declar mulţumit şi de calificativul "destul de atractiv". :)
Trimiteți un comentariu