Alexandru Muşina. Epistolele moralistului
Aşa grăit-a Gică Contra.
Alexandru Muşina - Epistolele moralistului
[text preluat de pe Contributors.ro]
Prin 1997 – sau să fi fost deja 1998? –, pe când eram aşadar student
în primul sau în al doilea an de facultate, Mircea Ivănescu mi-a
recomandat Eseu asupra poeziei moderne, punându-mi, ca de
atâtea ori înainte şi după aceea, exemplarul lui în braţe (adnotările
tremurate, scrijelite cu creionul pe rama verticală a paginii sau pe
pagina albă de la final, îmi arătau locurile unde mintea lui se oprise
atentă – şi mă opream şi eu, încercând să ghicesc ce anume văzuse atât
de semnificativ în pasajul subliniat cu o linie, uneori două sau,
rarissim, trei; ghid mai bun de lectură nu cred să fi fost existibil) şi
spunându-mi, ca niciodată până atunci, şi ca de foarte puţine ori
ulterior: „Citeşte-o neapărat, e o carte inteligentă”. Ironia blândă cu
care demantela de regulă orice construcţie teoretică despre poezie
fusese, pentru întâia oară în anul scurs de când îl frecventam,
dezactivată. Eram pe atunci un asiduu cititor de teorie literară, cedând
aproape la fel de uşor voluptăţilor speculaţiei despre ficţiune ca şi
ficţiunii propriu-zise, şi nu puteam să înţeleg reticenţa unui poet
hiper-intertextual şi ultra-tehnicizat, ba chiar cândva redactor de
carte al multor texte critico-teoretice publicate de editura „Univers”,
faţă de tehnicalităţile teoriei literare, faţă de propoziţiile şi
teoremele ei, care mie-mi păreau a promite piatra filosofală şi pe care
el, în schimb, le numea, surâzând cu persiflajul lui de om bun ca pâinea
caldă, „teorempe”. În economia întâlnirilor noastre, eseul lui
Alexandru Muşina a fost, prin urmare, prima carte de teorie literară
care nu numai că nu era o colecţie „scrobită şi factice”, cum zicea
cineva despre textele unui scriitor francez, de „teorempe”, dar era
chiar inteligentă şi, luându-mă după urgenţa cu care mi-o indicase şi-mi
ceruse s-o citesc, de-a dreptul necesară.
Lui Alexandru Muşina îi citisem deja poemele din antologia poeziei
generaţiei ’80, alcătuită chiar de el (ajunsesem să o aşez cu credinţă
căpătâi, cum cere un testament poetic), iar „Budila Express” dobândise
până la urmă autoritatea de idol al triburilor mele interioare, alături
de poeme ale lui Mircea Cărtărescu, Ioan Es. Pop şi Cristian Popescu, şi
pe deasupra mai era şi unul dintre primii scriitori în carne şi oase pe
care-i văzusem – în Sibiul din care ieşisem până atunci extrem de rar
–, venit pesemne la diverse chestiuni literare organizate de revista
„Euphorion”. În ce privea poezia lui, avusesem prin urmare prilejul să
mă conving cu asupra de măsură că era şi inteligentă, şi strict necesară
pentru cine voia să ştie ce se scrisese mai bun în România în anii din
urmă; surpriza cea mare venea aşadar pentru mine dintr-o cu totul altă
direcţie, şi, colac peste pupăză, mai era şi etajată – primo, exista cartea despre poezie suficient de inteligentă pentru ca Mircea Ivănescu însuşi s-o declare necesară; secundo,
nu o scrisese vreun venerabil teoretician literar sau poetician
anglo-saxon ori german, profesor celebru la vreo universitate legendară,
cu acces nelimitat de nici o deficienţă sau indigenţă la cele mai bune
biblioteci ale lumii, ci un poet optzecist, deci tânăr şi în blugi, din
România anilor ’90, ţară în care şi bibliotecile, şi universităţile erau
vraişte ca toate cele. Ba mai mult, autorul crezuse, se pare, că poate
închide o discuţie despre poezia modernă după vreo doar două sute de
pagini, cam cât arăta să aibă volumul. Ce mai încoace-încolo, era prima
dată (cred că şi ultima) când mă îndoiam serios de judecata literară a
Poetului. Am luat cartea lui Muşina, am citit-o ca pe un roman de la o
copertă la alta şi, melodramatic vorbind, modul meu de a înţelege poezia
s-a schimbat definitiv.
La lectură, şocul major n-a fost unul aşa-zicând intelectual, legat
bunăoară de clasificările „eului liric” propuse de Muşina (deja
faimoase: eul hiperemic, eul aleatoriu, eul prezenteizat ş.a.m.d.).
N-aveam, precum unii onorabili critici, prejudecata că poetul nu poate
fi inteligent (iar dacă totuşi poate, atunci n-are voie), aşa că nu
sagacitatea distincţiilor era uluitoare. Ce mă uimea era că nu puteam
să-l identific pe Muşina-poetul în discursul lui Muşina-criticul; de
unde venea forţa aceasta care-l făcea să se disimuleze atât de eficace,
încât să nu simţi că se proiectează în una sau alta din cele zece
„soluţii” ori „ipostaze ale eului inventate în poezia modernă”, cu toate
subdiviziunile şi subclasificările lor („eul multiplu”, spre exemplu,
ar avea „trei trepte: eul scindat, eul dedublat, eul multiplu” ş.c.l.)?
Cinismul tandru şi sentimental, dezabuzarea anticulturalistă, dar
plurilingvă şi intertextuală, colocvialismul aproape prea bavard, dar
irizat pe neaşteptate de concettisme sau de preţiozităţi scientiste,
anarhismul ludic – cum anume puteau fi toate aceste mărci, atât de
puternice în poezie, camuflate în discursul teoretic? Şi, dacă era
limpede că se lăsau camuflate, dacă se lăsau trecute astfel sub tăcere –
atunci nu cumva îşi puneau singure sub semnul întrebării vitalitatea şi
validitatea?
Din naivitatea întrebărilor de mai sus se poate înţelege că era
primul meu contact cu un creator contemporan tot atât de puternic ca
teoretician şi critic pe cât era ca poet. Nu sunt mulţi, de altfel, în
nici una dintre literaturile moderne, deşi, cel puţin în teorie, de la
Baudelaire încoace orice poet ar trebui să aibă şi cromozomi de critic;
altfel spus, toată lumea e de acord că un poet modern e de fapt un poet
plus un critic, aflaţi într-o relaţie dacă nu de simbioză, atunci
încalte de benignă fagocitoză. În teorie, cum ziceam; pentru că, în
practică, puţini sunt cei care admit nu necesitatea, dar măcar
posibilitatea polivalenţei necesare, cum ar fi zis un critic de tristă
amintire (el însuşi, în acelaşi timp, romancier cum nu sunt mulţi după
război – paradox al abjecţiei talentate cu care, cum ştim, epistolele
muşiniene se luptă îndelung. Însă despre aceasta, ceva mai jos).
Am făcut această digresiune pentru a contextualiza cumva impresia
puternică produsă de lectura celui de-al treilea Muşina – epistolierul
vetrist, cu scrisorile lui de la Olăneşti,
umorale şi sarcastice cu metodă, reactive, dar şi bune conducătoare de
reactivitate, producătoare adică de inflamări în presa literară şi,
deseori, chiar dincolo de marginile ei, era diferit şi de
malcontent-jemanfişistul poet optzecist, precum şi de eseistul al cărui
redutabil cap teoretic inventase şi inventariase o paradigmă coerentă a
poeziei moderne. Cel care, în prima serie de scrisori, se lua singur la
mişto, prezentându-se autoironic şi autosarcastic drept un „fazan”,
pentru ca apoi, în cea de-a doua, tot de capul lui, să se decreteze
nimic mai puţin decât „geniu” (şi încă unul în vacanţă, adică
„balnear”), se dovedea tot un ludic – însă, de data aceasta, unul cu
care nu mai era de glumă.
Îşi făcea intrarea, aşadar, cel de-al treilea Muşina. După ce luase
pe cont propriu sistematizarea formelor istoricizate ale poeziei moderne
universale, se întorcea la vatră (unde altundeva decât în „Vatra”!) şi,
expediind lunar câte o scrisoare din Olăneşti, staţiunea balneară în
care îşi reîncărca periodic bateriile, autodeclarându-se un Gică Contra
fără cauză (sau al tuturor cauzelor), se punea pe sistematizat
literatura română de azi, mai exact viaţa literară contemporană – pentru
că nu atât asupra literaturii în sine se exercită nervii lui critici
(întrucât are, în mod evident, mai mult decât unul), cât asupra
afacerilor literare, cu tot omenescul şi prea omenescul lor (aluzia la
Nietzsche nu e câtuşi de puţin întâmplătoare; filosoful ştiinţei voioase
e o prezenţă tutelară, invocată în aproape fiecare epistolă, iar ultima
se încheie chiar cu un fel de envoi explicit ca o declaraţie
de afiliere: „Nietzsche a devenit ‚filosof’ abia după ce şi-a dat
demisia de la facultate; iar ce a scris mai valoros a fost prin tot
soiul de… staţiuni. O conjuncţie fericită (deşi, paradoxal, sub semnul
unei crude boli) a făcut să se nască şi epistolele mele către voi”.
E cu atât mai utilă proclamarea respectivei afinităţi elective, cu cât
chiar şi cititorului atent poate să-i scape înrudirea de substanţă
dintre cele două spirite, dată fiind acut marcata deosebire stilistică
între pathosul declamativ şi tragic al lui Nietzsche, pe de o parte, şi
arlechinada cu jerbe bengale de sarcasm a lui Muşina, pe de alta. În
fond, însă, adică la nivel atitudinal, crezând cu aceeaşi fervoare în
„Da-ul spus vieţii [literare, dar nu numai] chiar şi în cele mai străine
şi mai dificile probleme ale sale”, cum defineşte Nietzsche tragicul
dionisiac în Ecce homo, Muşina se arată a fi de fapt un
nietzschean ortodox, pe care un histrionism sarcastic îl determină să
iasă în lume deghizat în Gică Contra).
Managementul afacerilor literare, deci, ar fi specialitatea
principală a epistolelor lui Alexandru Muşina. Chiar dacă el pare să
creadă că în epistole încetează să se gândească la afaceri şi descoperă
„gândirea adevărată”: „De când sunt aici, mă odihnesc (realmente), ies
din cercul infernal al afacerilor (doar pentru fazani – şi în filme, ca
fazanii să-şi dorească să fie acolo – lumea oamenilor de afaceri e un
Empireu) şi reîncep să gândesc. Cât de cât. Poate de-aia vă şi scriu: să
nu pierd, să nu uit puţinele intervale de gândire adevărată din
viaţa-mi de universitar şi – hai să mă dau mare! – de om de afaceri.”.
Însă managerul tot manager rămâne, ochiul lui închis afară înlăuntru se
deşteaptă şi începe să vadă şi să judece tot… afaceri, doar că de data
asta literare. Şi despre ce e, mă rog, dispus să cârcotească ochiul
maliţios al lui Muşina? Păi, cam despre tot şi despre contrariul
totului; aproape că nu există situaţie privitoare într-un fel sau altul
la lumea literară care să nu fie demnă de supus atenţiei fenomenologului
epistolier de la Olăneşti. Iată un inventar parţial: se discută
tetrapiloctomic despre statutul ASPRO comparativ cu cel al USR,
respectiv despre relaţia dintre cele două instituţii şi despre aplicarea
riguroasă a modalităţilor de admitere a noilor membri; despre
devalorizarea intelectualului/scriitorului, a învăţământului, a
studiului, a cercetării, şi despre posibilitatea revalorizării lor;
despre ethosul complicităţii în comunism şi în postcomunism; despre
„brandul ‚Păltiniş & comp.’”, ca şi despre „principalul lui
manager”, precum şi despre strategiile de marketare aferente; despre
generaţia ’80 ca brand cultural, şi (bineînţeles) despre posibilităţile
ei de marketare; ba chiar şi despre – ce grozăvie! – „o relectură, o
revizuire a întregii literaturi române, în special a celei postbelice”,
pe care managerul aflător în vacanţă balneară nu consideră necesar s-o
producă el însuşi, ci cumpăneşte atent cui anume dintre criticii
optzecişti ar fi preferabil să-i delege înalta responsabilitate (ca un
manager eficient, cum altfel!); sunt luaţi în calcul, cu pharmakonice
dozaje de pro şi contra (nu e prea sigur dacă maliţia sau aritmetica e cea răspunzătoare pentru rezultatul în care, invariabil, iese deasupra contra),
Alexandru Cistelecan, Gheorghe Perian, Ştefan Borbely, Virgil Podoabă,
Ion Bogdan Lefter (declarat „marea dezamăgire”, întrucât fusese iniţial
marea speranţă), Radu G. Ţeposu (luat în discuţie, bineînţeles, doar
contrafactual), Ion Simuţ, Dan C. Mihăilescu (creditat cu cele mai multe
şanse). Ce mai încoace-încolo, după cum se vede, Muşina face de unul
singur cât o întreagă Curte de Conturi a afacerilor literare.
Sau, schimbând metafora finanţist-contabilă, dar rămânând în domeniul
semantic al profesiunilor liberale, s-ar putea zice că, spre deosebire
de eseul asupra poeziei moderne (şi, în general, de eseurile lui
Muşina), epistolele lui tratează nu corpul poetic, metafizic, astral al
literaturii, ci corpul fizic, social, al acesteia, fiindu-i cel mai bun
administrator al sistemului imunitar, reactivându-i mecanismele de
apărare faţă de agenţii patogeni. S-a văzut din înşiruirea temelor de
discuţie că, în varianta ei epistolară, inteligenţa lui Muşina
acţionează şi reacţionează întocmai după logica mecanismelor unui sistem
imunitar: observă şi izolează corpurile străine; semnalează distrugerea
propriului ţesut, precum şi celulele bolnave sau defecte; îşi pune
monomerii la treabă în zonele cu simptome de „calor, rubor, dolor”; are
reacţii prompte în faţa ameninţărilor externe (ciuperci microscopice,
protozoare, paraziţi), ca şi interne (celule bolnave tumorale), ba chiar
atunci când e nevoie îşi activează grandele autoironice şi secretă
autoanticorpi. La rigoare, toate cele de mai sus sunt exemplificabile cu
pasaje concrete din epistole.
Cu asemenea vocaţie de prădător sanitar (dacă tot se recomandă undeva
drept spirit masculin, activ, „vânător”, nu feminin, „culegător”), nu-i
de mirare că cea mai pasionat reiterată dintre pledoariile din epistole
e, de departe, cea împotriva colaboraţioniştilor „lingecurişti”. Abia
în aceste circumstanţe care implică treptele cele mai de jos ale
abjecţiei se vede cât de pură şi dură poate fi fibra de moralist a lui
Muşina, denudată de toate volutele şi horbotele ironice şi sarcastice,
improprii în situaţie: „Ai turnat la Securitate, ani în şir, ca
Paleologu, Doinaş, Caraion şi mai ştiu eu câţi alţii? Afară din cultură pe o perioadă!
Lustraţie, stimaţi intelectuali, care aţi cere asta politicienilor,
dacă nu v-ar fi frică să o începeţi chiar în ograda voastră! Drieu la
Rochelle au fost mari scriitori? Da. Dar 30-40 de ani a[u] stat la fund,
ca să nu mai ‚otrăvească’ tinerele generaţii. Apoi au fost
reintroduşi în circuit, exclusiv datorită valorii estetice a operelor
lor. Le strică lui Paleologu, Doinaş, Caraion & compania un scurt
Purgatoriu (de 20-30 de ani)? Dacă au valoare, vor fi ‚absolviţi’”.
Filipică de moralist sadea, într-atât de inflamat pentru cauză încât nu
ţine să mai seducă; justă literă cu literă, însă tocmai de aceea
garantat ineficientă pentru a-l aduce vreodată pe Muşina în poziţia de a
putea legifera dintr-un post de decizie o asemenea lege a lustraţiei;
de ce anume, e limpede – pentru că, folosind propria lui sintagmă,
„ethosul complicităţii” funcţionează bine mersi şi-n postcomunism.
Post de decizie pe care, de altfel, contrar poate aşteptărilor, nu
l-ar refuza, ba chiar se simte născut pentru el. „Observi că am cele mai
bune idei pentru a face din România o ţară superprosperă (modelul meu e
Elveţia).” Când citeşti o frază cum e aceasta, n-are cum să nu-ţi vină
în minte delirul de grandoare al lui Nae Ionescu explicându-i lui Mihail
Sebastian că a fost mandatat de Léon Blum să discute pactul cu
germanii, şi încă în următorii termeni: „Eu le-am spus nemţilor: mă
băieţi, trebuie să faceţi pact cu francezii. Altfel nu merge”,
sau cel al lui Camil Petrescu demonstrând, în faţa aceluiaşi Sebastian,
„inevitabilele ‚camilisme’. El, în locul lui Hitler, ar şti cum să
zdruncine rezistenţa sovietică. (Ar arunca 5.000 de paraşutişti la
Moscova, ca să provoace derută). El, în locul lui Antonescu, ar şti cum
să ocupe cazematele ruseşti” ş.a.m.d.
Izomorfia e izbitoare. Singura diferenţă dintre Muşina şi cei doi
megalomani de mai sus e însă, vorba bancului, că optzecistul nu e
megaloman – la el, acutele frazei sunt în secunda doi abandonate, lăsând
loc unei piese bufe care deconstruieşte autoironic şi deriziv, ergo lucid, motivul iniţial: „Din păcate, nu vor fi puse în practică – ar fi prea simplu. Scârbos de eficient, de occidental. Împotriva
ethosului tribului nostru. Noi credem doar în ‚n-a fost să fie’, în
‚de-o fi să mor’, în ‚niciodată n-o fost să nu fie cumva’. Nu rezervaţie
etnofolclorică (cum visează doamna academician Ispas), ci ‚Rezervaţie
sufletească’, ‚Parc tematic psihotic’, asta ar trebui să facem în/din
România”.
Spre deosebire de cei doi, care au humor şi umori, epistolierul are în
plus şi umor de-a dreptul, inteligenţa lui posedă, cum ziceam mai sus,
glande autoironice şi secretă autoanticorpi. De aceea, jucând deseori la
limita firului de păr care desparte inteligenţa de ridicol, Muşina nu
gafează absolut niciodată; şi tot de aceea e unul dintre puţinii
hiperinteligenţi care nu te oboseşte, şi poate singurul „geniu” (balnear
sau nu) haios.
Epistolele lui Muşina, aşa vorbăreţe şi mehenghi cum pot părea,
camuflează eficient, şi cu atât mai delectabil, un moralist nietzschean
pursânge. Sunt un soi de „Aşa grăit-a Gică Contra”, cu Olăneştiul pe
post de Sils-Maria (dacă tot vrea Muşina să facă din România o Elveţie).
Însă, ca să vorbim pe placul minţii de manager, nu ăsta e target-ul lor cel mai high;
ceea ce reuşesc ele e să-l treacă pe Alexandru Muşina de pe lista
foarte scurtă a celor mai importanţi cinci-şase poeţi optzecişti pe
aceea, încă şi mai scurtă, a poeţilor care sunt mari în tot ce scriu.
3 comentarii:
Felicitări, domnule Vancu ! Este cel mai frumos text scris vreodată despre Muşina. Îmi voi aminti, peste ani, de poemele lui şi de surâsul său blând, de motan răsfăţat.
Așa e, râsul lui așa de vital & limpezitor nu-l vom uita niciodată.
Frumoasa poza, frumos articol.
Trimiteți un comentariu