Fragmente de jurnal
*** 
Am 
visat, în sfârșit am visat – două vise într-o singură noapte, unul 
splendid, feeric, din care ce-i drept nu mai țin minte altceva decât 
lumina, de o calitate inexistentă în scenografia năclăită a lumii de 
aici; nici un personaj al visului nu-mi mai subzistă în memorie, nimic 
nu răzbate la suprafața neocortexului, nimic – în afara acelei lumini de
 o intensitate & o colorație care o 
fac Personajul Major al visului ăstuia, și de fapt al tuturor viselor cu
 adevărat feerice, și de fapt al Feeriei despre care vorbesc sfintele 
povestindu-și extazele. Câtă vreme REM-ul meu mai primește colorația 
asta în camera lui obscură, pot spera c-o să mai developez măcar câteva 
(câte? două, trei? ba chiar și una, ba chiar și colțul rupt și zdrențuit
 al uneia m-ar mulțumi – m-ar ferici în cel mai exact și stupid sens al 
cuvântului) instantanee de Acolo. Într-un astfel de vis, nu personajele,
 nu acțiunile contează, ci numai posibilitatea unei astfel de lumini. 
Tot astfel cum Acolo nu acțiunile contează, ci numai posibilitatea 
luminii. (Însă personajele, da. Cât n-ai da să fii și tu unul dintre 
ele, sau măcar parazitul intern al unui puișor de acarian populând barba
 sapiențială a celui mai prizărit dintre salvați. Chiar, cât n-ai da? 
Când vei începe să înțelegi răspunsul la întrebarea asta nevinovată 
& monstruoasă, vei începe să vezi măruntaiele transparente ale 
acarianului nevinovat & monstruos în care ai locuit dintotdeauna.)
 Al doilea vis era un coșmar, mai degrabă un coșmărel care nici nu 
merită povestit și din care m-a trezit tot Sebastian – de data asta nu 
bătând haiducește cu pumnii și picioarele în feroneria ușii, ci izbind 
la fel de haiducește cu piciorușele în lemnăria pătuțului și strigând, 
poruncind mai degrabă: „Olița! Olița!”. M-am executat imediat, aerul 
dimineții umplea mansarda la fel de unheimlich cum lumina îmi umpluse 
REM-ul cu puțină vreme înainte. Și-n timp ce aerul unheimlich se 
înmiresma de rahatul lui Sebastian, zâmbeam tâmp ca un răpit în duh.
***
Însă 
nu-i adevărat. Poezia n-a distrus pe nimeni. Ori, cine știe, poate că 
poezia l-a urcat, cu mânuța ei delicată, pe Berryman pe balustrada 
podului de pe Washington Avenue şi i-a dat brânci, făcându-l să cadă în 
nas pe taluzul de beton (legendarul, perpetuul ghinion al lui Berryman),
 încât (John Haffenden dixit) l-au mai recunoscut numai după montura 
ochelarilor (ceea ce înseamnă că avea 
ochelari de calitate, totuşi). Şi poate că poezia însăşi s-a lăsat pe 
vine în faţa aragazului Sylviei Plath şi, greşind la început butoanele, a
 dat drumul la gaz. După cum poate că poezia l-a atârnat pe Emil 
Ivănescu în ştreang; şi, după ce s-a rupt laţul, tot poezia i-a turnat 
pe gât flaconul cu medicamente; şi, după ce l-a vomat, tot poezia i-a 
tăiat venele; şi, după ce a văzut că nu ţâşneşte destul sânge din venele
 anemice, tot poezia l-a împins spre geamul de la acel etaj unu – de 
unde el, cu infinită şi aproape tandră grijă, a sărit în aşa fel încât 
să se lovească cu partea din spate a capului de bordură, pentru ca apoi,
 „zvâcnind doar de două ori din picioare” (cum îmi spunea Mircea 
Ivănescu că ar fi declarat doamna care fusese martor ocular), să încheie
 conturile cu viaţa şi cu poezia ei cu tot (sau cu poezia şi cu viaţa ei
 cu tot). Poate că poezia, tot făcând pe pia et bona mater, e marele, 
genialul serial killer, the all-time champion. Naiba ştie. (Chiar, naiba
 o fi ştiind? Asta chiar că-i o întrebare.)
 Oricum ar fi, mi-e greu 
să-mi dau seama ce aş prefera: o poezie care, în oricâte imundităţi 
& dejecţii ar coborî, rămâne imaculată – sau o poezie care, 
dimpotrivă, face toate treburile murdare cu mâna ei. Din dilema asta nu 
pot ieşi – cel puţin deocamdată. Iar până ies, prefer să cred că poezia 
n-a distrus totuşi pe nimeni. Îmi spun asta ca pe o mantră, strângând 
din dinţi şi încercând să nu aud vocea micuţă din spatele capului (da, 
cam din locul în care s-a lovit Emil Ivănescu de bordură) şoptind 
disperat, iar şi iar, fără încetare: „Cred, poezie, ajută necredinţei 
mele”.
***
În Austria, la un hotel fără recepționer – înlocuit de un tonomat de 
chei electronice cu care poți intra în hotelul plasat într-un câmp uriaș
 de porumb (atmosfera era ruptă din filmele fraților Coen). Butonând 
televizorul din hotelul austriac, am dat peste o reclamă la vodkă despre
 care eram asigurat că ar reprezenta sufletul pur, die reine Seele,
 al vodkăi – și mi-am spus că, oricât de alcoolizat aș fi fost până în 
2009, tot n-am crezut niciodată că vodka și puritatea pot avea vreo 
legătură cât de infimă. Dimpotrivă, știam prea bine că vodka activează 
taman centrii psihici cei mai impuri, centrii violenței & 
agresivității, așa încât până și cei mai puri oameni devin, catalizați 
de energetismul ei malign, niște bestii. În fond, vodka l-a omorât pe 
tata. Poate nu singură, dar e unul dintre principalii lui asasini. Și 
tocmai de asta m-am luptat cu ea cu atâta disperare & pasiune (&
 aproape dragoste – și abia cu dragostea asta terifiată începe 
infernul). Ne unea, & ne despărțea, o moarte. Pe care o s-o avem 
întotdeauna în comun – chiar dacă n-o să mă mai ating de ea tot restul 
vieții.
***
Livius Ciocârlie: „De obicei, se scrie jurnal în pauzele dintre scris
 şi scris. De aceea, o temă recurentă a jurnalelor este: nu pot să 
scriu”. Dacă mă gândesc de câte ori m-am văicărit aici că nu pot să 
scriu, mai că i-aș da dreptate; atâta doar c-ar fi prezumțios să spun că
 ce e aici, în caietul ăsta cafeniu (iar acum direct în folderul din 
laptop), e pauza dintre scris și scris – câtă vreme e tot mai evident 
că, pentru mine, scrisul nu mai cunoaște viitor. Mai exact – cu mine, 
scrisul nu are nici un viitor. După cum e din ce în ce mai evident că 
n-a avut nici un trecut. A fost, vorba lui Creangă & Pleșu, un 
sfârâiac. Iată, deci, cum stau lucrurile – sfârâiacul e supratema 
jurnalului meu; care e pauză între un sfârâiac și absența acestuia. Nu 
că asta m-ar stingheri cumva; sunt un om pe care sfârâiacul lui îl umple
 de liniște, cam în felul nebunilor care, cu privirea iluminată, scot 
din buzunarul paltonului o pietricică, ți-o arată conspirativ & 
radioși preț de o secundă, după care își vâră panicați comoara la loc în
 buzunar și își reiau mersul târșâit & năclăit de fericire prin 
curtea azilului. (Am cunoscut un astfel de iluminat în ʹ98, când am mers
 la doctorul Munteanu, șef de secție la Psihiatrie & vecinul meu de 
scară în Terezian, ca să-mi iau o scutire pentru enormele mele absențe 
la facultate. Îl invidiez de atunci neîncetat. Nu pe doctor, vreau să 
spun.)
Poezia, sfârâiacul ăsta care ne ia mințile. Pietricica din buzunarul 
paltonului – o știi acolo, și aerul se face-n jurul tău halviță cu nuci 
& putti. La mine e chiar și mai țicnită trebușoara: știu că
 nu-i acolo, în buzunar, dar mă prefac că e – și mă plimb prin curtea 
azilului cu pași târșâiți, din când în când mă opresc, scot cu fereală 
pumnul gol, apoi îl deschid încet sub nasul cuiva, i-l arăt cu ochi 
drogați de triumf, închid repede pumnul și-l vâr în buzunar, după 
care-mi reiau mersul târșâit prin halviță & tabor. (Iar de nasul 
cuiva nu e, firește, atașat nimeni. Plutește singur cuc prin halvița 
taborică dinăuntrul craniului meu. Ca o pietricică strânsă în pumnul 
altcuiva mai mare.) 
***
Când beam, petreceam și câte opt sau zece ore din zi în crâșmă; ziua 
trecea astfel fulgerător, cum ai bea o sută de mililitri de votcă în 
stilul smuls, vorba lui Mircea Ivănescu. După ce alcoolul s-a dus de la 
mine, ziua a început deodată să aibă douăzeci și patru de ore – și ce 
ore, trecând fiecare înfiorător de încet, secundă târându-se de secundă 
ca un șir de furnici înaintând chinuit pe sub piele. Am citit apoi în 
literatura de specialitate că asta-i principalul motiv pentru care 
dependenții recad – anume cantitatea enormă de timp pe care o au de 
manageriat. De asta au nevoie de grupuri de suport, de programe stricte 
etc. – pentru a fragmenta timpul, pentru a-i împărți masa enormă în 
bucățele comensurabile (treabă cam măcelărească, după cum se vede, dar e
 vorba despre alegerea simplă între a măcelări sau a te lăsa măcelărit).
 Programul meu, grupul meu de suport a fost scrisul – tot un fel de 
treabă măcelărească, în fond. (Și tot despre a măcelări sau despre a te 
lăsa măcelărit e vorba.) Și și-a făcut treaba, ba chiar cu asupra de 
măsură – nici măcar o singură dată n-am visat că beau, n-am nostalgii 
& pofte de nici un fel, ba chiar gustul alcoolului (în bomboanele de
 ciocolată cu lichioruri, de pildă) îmi provoacă greață & senzație 
de vomă. Fie poezia mea cât de sfârâiac – pentru mine și-a făcut treaba.
 Și ca antidepresiv, și ca grup de suport. Iar dacă nu voi mai scrie, nu
 va fi alegerea mea, ci a ei. A poeziei – care se va fi dus de la mine. 
Ca alcoolul.
Mă întreb ce program, ce grup de suport mă va salva de la sevrajul ăla. 
Și ce pact cu timpul va trebui să refac. Ce pact, în general. Ce-mi va 
mai da șansa de a alege între a măcelări și a te lăsa măcelărit.
Fie și numai de spaimă & din instinct de conservare, tot trebuie să scriu.
  
 
 
 
 
draga Radu, spui așa: "Poezia n-a distrus pe nimeni." Dacă-i vorba de distrugere, apoi a distrus îndeajuns, numai că n-a fost distrugere obișnuită, ci una care avea înăuntrul ei și resurecția. Ehei, câte am putea povesti despre toate astea ...
Dragă Mesmeea, ai bineînțeles dreptate - ar fi prin urmare mai aproape de adevăr dacă aș spune așa: „poezia n-a distrus pe nimeni fără să-l ajute să se reconstruiască, de două ori mai trainic decât înainte - exact ca pajura din basm care, după ce te înghite, te scuipă de două ori mai deștept & mai frumos”. Dar asta, în fapt, nici nu mai înseamnă distrugere, nu? E vorba doar de curățarea terenului pentru a putea pune o fundație nouă. Da, ai dreptate, despre asta am putea povesti - și neapărat vom povesti - răbdători ca doi muncitori zidari în pauza de lucru din timpul turnării unei fundații grele. :)
... pentru zidăria aceea muncitorească și pohetică s-ar putea sa ne trebuiască niște caschete, ca să nu ne explodeze capetele de atâtea idei în mers :)
Nici nu ne lasă să intrăm pe șantier fără caschete, protecția muncii e aici treabă esențială & letală. :)
Trimiteți un comentariu